Barion Pixel

- Hirdetés -

Radar nélkül is önvezető traktort fejleszt a John Deere

A neves gyártó a Light csak kamerás érzékelésen alapuló rendszerével szerelné fel új, autonóm mezőgazdasági gépeit, ezért a cég szellemi tőkéjét és jó néhány kollégáját is felvásárolta a projekthez. Nem tudni, mennyit fizettek a szabadalomért, de a technológiában rejlő lehetőség kétségtelenül sokat érhet. Íme, a mélyérzékelés és kameraalapú percepció, ami a jövő hatékonyabb élelmiszertermelését szolgálhatja.

A The Robot Report számolt be a John Deere és a kamerás érzékelésre specializálódott Light együttműködéséről, amely szerint a Clarity nevű rendszer beköltözik a gyártó önvezető traktorjaiba. A megoldás érdekessége, hogy kizárólag gépi látáson alapul, magyarán az új 8R típusú járművek autonómiájához nincs szükség LiDAR-ra. Amíg a közúti forgalomra tervezett járműveknél bevett technológiának számít a lézeres távolságérzékelés, az agráriumban – úgy tűnik – kevésbé releváns. A John Deere meg is erősítette, hogy a látáson alapuló rendszer sokkal hatékonyabb a növények valós idejű azonosításában és nyomon követésében.

Érdekes módon ez a megoldás egészen közel áll a Tesla – egyébként gyakran kritizált – Autopilot Level 2 vezetőrendszeréhez, talán azzal a különbséggel, hogy a Light honlapja előremutatóbb fejlesztést sejtet: „Ahhoz, hogy a gépek pontosan és biztonságosan navigálják magukat a környezetükben, az emberi látáshoz hasonló képesség lehet a kulcs.” Willy Pell, a John Deere alelnöke ki is mondta egy vonatkozó podcastban, hogy a LiDAR nem elég jó opció az önvezető traktorokhoz. Ezt az álláspontot látszik alátámasztani a Light felvásárlása is.

A földeken nélkülözhető a LiDAR, a közforgalomban kevésbé – de az e-mobilitásnak messze nem ez az egyetlen nagy kérdése. Még jó, hogy válaszok is bőven vannak, csak megfelelő helyen kell keresni. Íme, a Siemens okosinfrastruktúra-koncepciója, amit a NEWtechtalk-ban mutattunk be (ne feledd: az RSS-oldal „Listen on…” gombja alatt a kedvenc podcast-alkalmazásodban nyílik meg az epizód):

A szakértő elárulta: a legnyomósabb érvük a lézeres megoldás ellen a poros környezet, amelyben a LiDAR szerintük nem nyújt kielégítő teljesítményt. Ha ez nem lenne elég, a szenzoros berendezésben simán túl sok a mozgó alkatrész ahhoz, hogy tartósan bírja a termőtalajokra azért elég jellemző egyenetlenséget. A mezőgazdaságban ráadásul nem igazán van szükség olyan rendszerre, ami belátja az előttünk lévő, akár 90 méteres útszakaszt. Elég lehet akár 20 is, tehát a feladathoz bőven elegendő sztereó kamerákat alkalmazni – magyarázta Pell.

A Light ígérete szerint a kamera alapú percepciós platformjuk remekül érzékeli a 0,1-1.000 méterre lévő háromdimenziós objektumokat, és másodpercenként 95 millió képpontot rögzít ahhoz, hogy az információk alapján kb. fél perc alatt 3D képet alkosson a jármű környezetéről.

A John Deere eléggé ráment az önvezető technológiákra az utóbbi években. A Light akvizíciója előtt, tavaly augusztusban vették meg a Bear Flag Robotics megoldását, ami még alkalmaz LiDAR-t a 360 fokos megfigyeléshez. Ebből készült is piacképes verzió: az autonóm traktorok megvásárolhatók, sőt, az USA néhány területén hektáronként megállapított összegért kibérelhetők. Még izgalmasabb a GUSS Automation nevű cég múlt havi beszerzése, amivel a gyártó nagy lépést tett előre a félautomata gyümölcspermetezés kifejlesztéséhez.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

NEW technology