Stratégiai szervezet- és vállalkozás- fejlesztés: Még mindig az emberen múlik nagyon sok minden
A vállalkozások sikerének egyik nélkülözhetetlen kulcsa ma a modern eszközök és innovatív megoldások alkalmazásában rejlik, ezt sugallja a technológia robbanásszerű fejlődése, a mesterséges intelligencia és a digitalizáció térnyerése is.
Több száz vállalati diagnosztika és vállalkozásfejlesztési projekt tapasztalatai alapján az Emberfejlesztés szakértői csapatának az álláspontja az, hogy akár a mindennapi működés során, akár egy fejlesztési folyamatban a különböző szakterületek SZINERGIÁban való együtt működtetése a kulcs és a siker titka a folyamatos, fenntartható módon zajló, hatékony és eredményes működésnek és fejlődésnek.
Akár egy svájci órában, a fogaskerek csak együtt, egymáson gördülve tudják biztosítani a megbízhatóságot és a fenntarthatóságot, a stabilitást. Mit jelent ez a gyakorlatban és mi tesz “stratégiaivá” egy szervezet-, vállalkozásfejlesztési projektet?
Amit egy vállalkozásnál leggyakrabban hallunk, amivel a tulajdonosok, ügyvezetők most leginkább küzdenek az a csökkenő bevétel és az eltűnő profit, a piac és a vevők/partnerek által “rángatott” reaktív működésbe való “beleragadás”, gondok a csapattal, akár egyet nem értések a menedzsmentben és a munkavállalókkal kapcsolatos kihívások, amelyek mögött számos ok állhat.
A fundamentum, vagyis az üzleti modell
Ha maradunk a szinergiában való működésnél, akkor mindenképpen abból kell kiindulnunk, hogy ránézünk a következőkre:
- mi is a célja, JÖVŐKÉPe ennek a vállalkozásnak,
- mi az az ÉRTÉK, amit a vevőinek közvetít,
- kinek és mit állít elő / szolgáltat,
- milyen CSAPATtal teszi mindezt,
- mi az, ami számára a bevételt jelenti és
- milyen erőforrásokra van szüksége, milyen áron tudja ezt előállítani.
Álláspontunk szerint innen indul minden vállalkozásfejlesztés, a fundamentális alapoktól.
Minden esetben figyelembe kell venni és elsőként meg kell nézni azt, hogy mi van a tulajdonosi és menedzsment kör közös múltjában, honnan jönnek, hol tartanak a jelenben és hova tartanak a jövőben. Fontos megnéznünk azt is, mik azok a tényezők a vállalat piacán, a külső környezetben, amik ezt a szituációt előidézték és hatnak rá.
A vállalkozásfejlesztés sokkal több, mint új folyamatok, rendszerek és/vagy módszerek bevezetése vagy folyamatok automatizálása a gyártás, termelés, az értékesítés és a marketing, az adminisztráció vagy akár a szervezet és a humánerőforrás területén. Ráadásul, ha ezek a területek külön fejlődnek, egymástól elkülönülten, a szinergikus hatásokat figyelmen kívül hagyva, előbb utóbb aránytalanságok alakulnak ki vállalaton belül a fejlettség tekintetében, ami újabb konfliktusok és problémák forrásává nőheti ki magát.
Bár a technológia kétségtelenül óriási szerepet játszik a fejlődésben, van valami, ami továbbra is a legnagyobb értéket mindebben képviseli: az pedig, az EMBER.
Az emberek és a szervezet fejlesztése a stratégia szolgálatában
Az Emberfejlesztés Kft.-ben hiszünk abban, hogy a valódi fejlődés az embereken múlik: azon, hogy mennyire vagyunk képesek ösztönözni, fejleszteni őket és támogató környezetet teremteni számukra.
Elengedhetetlen megfogalmazni, hogy a szervezetet milyen módon és milyen lépésekben szükséges átalakítani, hogy az a jövőképet és a célokat a legoptimálisabban támogassa. A cég vezetőinek és munkatársainak a célirányos képzéséhez szükséges szervezet- és személyreszabott programokat kell kialakítani, mely a vezetőképzés mellett a munkavállalók soft és hard készségeire is kiterjedhet.
A szervezet stratégiai célokat támogató kiépítéséhez, ha szükséges fejvadászattal biztosítjuk a megfelelő szakember-utánpótlást.
A hatékony vezetés, a folyamatos képzés és a munkatársak motivációjának erősítése olyan tényezők, amelyek jelentősen hozzájárulnak a vállalkozás sikeréhez. Az emberek ott tudnak kiteljesedni, ahol értékelik őket, ahol meghallgatják a véleményüket, és ahol lehetőségük van ötleteik megvalósítására, ahol a folyamatok és a keretek egyértelműek és transzparensek, mindenki által ismertek, és a hatékonyságot támogatják. Egy vállalat, amely figyelmet fordít arra, hogy támogassa munkavállalóit, termelékenyebb és vonzóbb munkaadó is.
Stratégiai marketing- és értékesítésfejlesztés
A vállalkozás fejlődése azonban nem csak az emberek és a szervezet fejlődésén múlik. A valódi növekedéshez elengedhetetlen a gazdálkodás, a stratégiai marketing és az értékesítés együttes fejlesztése. Ha ezeket a területeket egyszerre fejlesztjük, akkor a szervezet valóban ki tudja hozni magából a legtöbbet. Az emberek fejlesztése biztosítja a kreatív és motivált munkaerőt, a szervezet fejlesztése hatékonyabb belső folyamatokat eredményez, míg a gazdálkodás és a marketing és értékesítés fejlesztése lehetővé teszi a jobb pénzügyi teljesítményt és a piacra jutás sikerességét.
Sok vállalkozásban tapasztaljuk, hogy a sok-sok profittermelő tevékenységben amit végeznek nincs rendszer kialakítva, azok nincsenek üzletágakba sorolva, valamint ebből kifolyólag azt sem ismerik, hogy ezen tevékenységeket milyen pénzügyi eredményességgel végzik.

Ilyen esetben egy workshop keretében közösen mindig átbeszéljük, ha kell megfogalmazzuk a cég egyedi értékajánlatát, ehhez elemezzük a piacot, megfogalmazzuk a versenytársakat és kijelöljük a célcsoportokat.
További workshopok keretén belül elemezzük a tevékenységeket, meghatározzuk és definiáljuk az üzletágakat. Az üzletágak kijelölésénél figyelembe vesszük, hogy az adott üzletág mennyire illeszkedik a hosszú távú stratégiába, milyen szerepet szánunk neki és az mennyire fenntartható. Az üzletágak elemzésekor nagy hangsúlyt fordítunk a célcsoportok, vevői körök megismerésére is. Kitérünk a döntéshozó személyére, a döntési kritériumokra, a beszerzés ciklikusságára és a döntéshozatal hosszára.
Tudatos gazdálkodás, kontrollált pénzügyek
Ha nincs rálátás a tevékenységek, majd az üzletágak szintjén az eredményességre, akkor minden esetben szükséges kialakítani a társaság működését leképező PÉNZÜGYI KONTROLLING struktúrát. A pénzügyi folyamatokba bevezetésre kerül ilyenkor az új üzletági struktúrának megfelelő bevétel- és költségkódolás. Ha van, akkor a vállalatirányítási rendszerben is kialakításra kerülnek a megfelelő adatfelviteli és lekérdezési felületek és háttér adatstruktúrák.
Átfogó pénzügyi tervet készítünk, amibe bevonjuk a társaság felsővezetését, illetve a marketing-értékesítés és szervezetfejlesztési területek szakértőit szintén, hiszen szakértelmük és hasznosságuk multiplikálódik, amint együttműködnek a vállalkozás holisztikus fejlesztése érdekében!
Ezzel párhuzamosan elkészül a pénzügyi kontrolling rendszer, amiben a tény és terv adatok részletesen össze vannak hasonlítva üzletági és célpiaci szegmens vagy iparági bontásban.
Ezt követően már gördülékenyen és akadály nélkül tud működni a kontrolling rendszer havi üzemeltetése és a menedzsment folyamatos segítése operatív és stratégiai beavatkozási javaslatokkal.
Egy MÁTRIXban minden mindennel összefügg, ezért is használjuk ezt a kifejezést arra a döntéstámogató eszközre amit eredményesen használunk ügyfeleink és saját cégcsoportunk cégei esetében is, ami stratégiai döntések meghozatalában, megalapozott akciótervek indításában tudja támogatni a tulajdonosokat, ügyvezetőket.
Magyarország azon vállalkozásfejlesztő szervezete szeretnénk lenni, aki abban támogatja partnereit, hogy holisztikus személelétével és komplex szakértői csapataival hozzásegíti a tulajdonost a jövőképe megvalósításában, egy hatékonyan működő szervezettel, tudatos gazdálkodással és azzal, hogy a piacát és a vevőit proaktívan tudja befolyásolni. Támogatásunkkal fejlett vállalati kultúra jön létre, ahol minden feltétel adott, hogy a kiváló teljesítmény megvalósulhasson és fenntarthatóvá váljon.
Árváné Dr. Ványi Georgina
ügyvezető, szervezetfejlesztő, coach PCC
Emberfejlesztés Kft.