Barion Pixel

Stratégiai szervezet- és vállalkozás- fejlesztés: Még mindig az emberen múlik nagyon sok minden

A vállalkozások sikerének egyik nélkülözhetetlen kulcsa ma a modern eszközök és innovatív megoldások alkalmazásában rejlik, ezt sugallja a technológia robbanásszerű fejlődése, a mesterséges intelligencia és a digitalizáció térnyerése is.

Több száz vállalati diagnosztika és vállalkozásfejlesztési projekt tapasztalatai alapján az Emberfejlesztés szakértői csapatának az álláspontja az, hogy akár a mindennapi működés során, akár egy fejlesztési folyamatban a különböző szakterületek SZINERGIÁban való együtt működtetése a kulcs és a siker titka a folyamatos, fenntartható módon zajló, hatékony és eredményes működésnek és fejlődésnek.

Akár egy svájci órában, a fogaskerek csak együtt, egymáson gördülve tudják biztosítani a megbízhatóságot és a fenntarthatóságot, a stabilitást. Mit jelent ez a gyakorlatban és mi tesz “stratégiaivá” egy szervezet-, vállalkozásfejlesztési projektet?

- Hirdetés -

Amit egy vállalkozásnál leggyakrabban hallunk, amivel a tulajdonosok, ügyvezetők most leginkább küzdenek az a csökkenő bevétel és az eltűnő profit, a piac és a vevők/partnerek által “rángatott” reaktív működésbe való “beleragadás”, gondok a csapattal, akár egyet nem értések a menedzsmentben és a munkavállalókkal kapcsolatos kihívások, amelyek mögött számos ok állhat.

A fundamentum, vagyis az üzleti modell

Ha maradunk a szinergiában való működésnél, akkor mindenképpen abból kell kiindulnunk, hogy ránézünk a következőkre:

  • mi is a célja, JÖVŐKÉPe ennek a vállalkozásnak,
  • mi az az ÉRTÉK, amit a vevőinek közvetít,
  • kinek és mit állít elő / szolgáltat,
  • milyen CSAPATtal teszi mindezt,
  • mi az, ami számára a bevételt jelenti és
  • milyen erőforrásokra van szüksége, milyen áron tudja ezt előállítani.

Álláspontunk szerint innen indul minden vállalkozásfejlesztés, a fundamentális alapoktól.

Minden esetben figyelembe kell venni és elsőként meg kell nézni azt, hogy mi van a tulajdonosi és menedzsment kör közös  múltjában, honnan jönnek, hol tartanak a jelenben és hova tartanak a jövőben. Fontos megnéznünk azt is, mik azok a tényezők a vállalat piacán, a külső környezetben, amik ezt a szituációt előidézték és hatnak rá.

A vállalkozásfejlesztés sokkal több, mint új folyamatok, rendszerek és/vagy módszerek bevezetése vagy folyamatok automatizálása a gyártás, termelés, az értékesítés és a marketing, az adminisztráció vagy akár a szervezet és a humánerőforrás területén. Ráadásul, ha ezek a területek külön fejlődnek, egymástól elkülönülten, a szinergikus hatásokat figyelmen kívül hagyva, előbb utóbb aránytalanságok alakulnak ki vállalaton belül a fejlettség tekintetében, ami újabb konfliktusok és problémák forrásává nőheti ki magát.

Bár a technológia kétségtelenül óriási szerepet játszik a fejlődésben, van valami, ami továbbra is a legnagyobb értéket mindebben képviseli: az pedig, az EMBER.

Az emberek és a szervezet fejlesztése a stratégia szolgálatában

Az Emberfejlesztés Kft.-ben hiszünk abban, hogy a valódi fejlődés az embereken múlik: azon, hogy mennyire vagyunk képesek ösztönözni, fejleszteni őket és támogató környezetet teremteni számukra.

Elengedhetetlen megfogalmazni, hogy a szervezetet milyen módon és milyen lépésekben szükséges átalakítani, hogy az a jövőképet és a célokat a legoptimálisabban támogassa. A cég vezetőinek és munkatársainak a célirányos képzéséhez szükséges szervezet- és személyreszabott programokat kell kialakítani, mely a vezetőképzés mellett a munkavállalók soft és hard készségeire is kiterjedhet.

A szervezet stratégiai célokat támogató kiépítéséhez, ha szükséges fejvadászattal biztosítjuk a megfelelő szakember-utánpótlást.

A hatékony vezetés, a folyamatos képzés és a munkatársak motivációjának erősítése olyan tényezők, amelyek jelentősen hozzájárulnak a vállalkozás sikeréhez. Az emberek ott tudnak kiteljesedni, ahol értékelik őket, ahol meghallgatják a véleményüket, és ahol lehetőségük van ötleteik megvalósítására, ahol a folyamatok és a keretek egyértelműek és transzparensek, mindenki által ismertek, és a hatékonyságot támogatják. Egy vállalat, amely figyelmet fordít arra, hogy támogassa munkavállalóit, termelékenyebb és vonzóbb munkaadó is.

Stratégiai marketing- és értékesítésfejlesztés

A vállalkozás fejlődése azonban nem csak az emberek és a szervezet fejlődésén múlik. A valódi növekedéshez elengedhetetlen a gazdálkodás, a stratégiai marketing és az értékesítés együttes fejlesztése. Ha ezeket a területeket egyszerre fejlesztjük, akkor a szervezet valóban ki tudja hozni magából a legtöbbet. Az emberek fejlesztése biztosítja a kreatív és motivált munkaerőt, a szervezet fejlesztése hatékonyabb belső folyamatokat eredményez, míg a gazdálkodás és a marketing és értékesítés fejlesztése lehetővé teszi a jobb pénzügyi teljesítményt és a piacra jutás sikerességét.

Sok vállalkozásban tapasztaljuk, hogy a sok-sok profittermelő tevékenységben amit végeznek nincs rendszer kialakítva, azok nincsenek üzletágakba sorolva, valamint ebből kifolyólag azt sem ismerik, hogy ezen tevékenységeket milyen pénzügyi eredményességgel végzik.

Forrás: Emberfejlesztés

Ilyen esetben egy workshop keretében közösen mindig átbeszéljük, ha kell megfogalmazzuk a cég egyedi értékajánlatát, ehhez elemezzük a piacot, megfogalmazzuk a versenytársakat és kijelöljük a célcsoportokat.

További workshopok keretén belül elemezzük a tevékenységeket, meghatározzuk és definiáljuk az üzletágakat. Az üzletágak kijelölésénél figyelembe vesszük, hogy az adott üzletág mennyire illeszkedik a hosszú távú stratégiába, milyen szerepet szánunk neki és az mennyire fenntartható. Az üzletágak elemzésekor nagy hangsúlyt fordítunk a célcsoportok, vevői körök megismerésére is. Kitérünk a döntéshozó személyére, a döntési kritériumokra, a beszerzés ciklikusságára és a döntéshozatal hosszára.

Tudatos gazdálkodás, kontrollált pénzügyek

Ha nincs rálátás a tevékenységek, majd az üzletágak szintjén az eredményességre, akkor minden esetben szükséges kialakítani a társaság működését leképező PÉNZÜGYI KONTROLLING struktúrát. A pénzügyi folyamatokba bevezetésre kerül ilyenkor az új üzletági struktúrának megfelelő bevétel- és költségkódolás. Ha van, akkor a vállalatirányítási rendszerben is kialakításra kerülnek a megfelelő adatfelviteli és lekérdezési felületek és háttér adatstruktúrák.

Átfogó pénzügyi tervet készítünk, amibe bevonjuk a társaság felsővezetését, illetve a marketing-értékesítés és szervezetfejlesztési területek szakértőit szintén, hiszen szakértelmük és hasznosságuk multiplikálódik, amint együttműködnek a vállalkozás holisztikus fejlesztése érdekében!

Ezzel párhuzamosan elkészül a pénzügyi kontrolling rendszer, amiben a tény és terv adatok részletesen össze vannak hasonlítva üzletági és célpiaci szegmens vagy iparági bontásban.

Ezt követően már gördülékenyen és akadály nélkül tud működni a kontrolling rendszer havi üzemeltetése és a menedzsment folyamatos segítése operatív és stratégiai beavatkozási javaslatokkal.

Egy MÁTRIXban minden mindennel összefügg, ezért is használjuk ezt a kifejezést arra a döntéstámogató eszközre amit eredményesen használunk ügyfeleink és saját cégcsoportunk cégei esetében is, ami stratégiai döntések meghozatalában, megalapozott akciótervek indításában tudja támogatni a tulajdonosokat, ügyvezetőket.

 

Magyarország azon vállalkozásfejlesztő szervezete szeretnénk lenni, aki abban támogatja partnereit, hogy holisztikus személelétével és komplex szakértői csapataival hozzásegíti a tulajdonost a jövőképe megvalósításában,  egy hatékonyan működő szervezettel, tudatos gazdálkodással és azzal, hogy a piacát és a vevőit proaktívan tudja befolyásolni. Támogatásunkkal fejlett vállalati kultúra jön létre, ahol minden feltétel adott, hogy a kiváló teljesítmény megvalósulhasson és fenntarthatóvá váljon.

Árváné Dr. Ványi Georgina

ügyvezető, szervezetfejlesztő, coach PCC

Emberfejlesztés Kft.

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology