A japán járműgyártó brit leányvállalata – sok más céghez hasonlóan – teljes gőzzel keresi a 2050-re kitűzött nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás elérésének lehetőségeit, de közben elismeri, hogy a belső égésű motoros targonca cseréje elektromos üzemű munkagépre nem minden esetben jó döntés. Ennek szellemében azt javasolják, hogy a flottamegújítás előtt minden vállalat mérlegelje az összes üzemanyag-lehetőséget, beleértve a bioüzemanyagot használó targoncákat. Ezek ugyanis segíthetnek csökkenteni a belső égésű motorral működő járművek karbonlábnyomát.
„Európa targoncafelhasználói több mint húsz éve nagy számban váltanak a belső égésű motoros targoncákról akkumulátoros gépekre” – idézi a Manufacturing Management a Toyota Material Handling UK targoncákért felelős szakértőjét. Paul Bowers hangsúlyozta: a dízel- és PB-gázüzemű targoncák iránti kereslet annyira visszaesett, hogy egyes gyártók teljesen leálltak ezeknek az eszközöknek a gyártásával. Ezzel pedig az a baj, hogy a Covid-járvány és az ukrajnai háború után megemelkedett villamosenergia-árak jelentősen növelték az akkumulátortöltés költségeit.
Magyarán: a hosszú távú pénzügyi előnyök, amelyeket korábban az elektromos modellek jelentettek a belső égésű motorral működő targoncákkal szemben, elillanni látszanak.
Mindemellett továbbra is probléma, hogy az áramtermelésben még mindig nagy arányban használnak fosszilis tüzelőanyagokat. Bowers szerint „a pénzügyi és környezeti előnyöket érintő kérdések miatt néhány cég már megkérdőjelezi, hogy valóban az-e a legjobb stratégia, ha a belső égésű motoros targoncákat elektromosra cserélik”.
A Toyota inkább alternatív megoldásokat keres: határozott célként tűzte ki, hogy a bioüzemanyaggal és hidrogénnel működő targoncák fejlesztésében szeretne élen járni. A brit leányvállalat meggyőződéssel áll bele a többféle motortípussal készülő termékosztályok gyártásába, mert úgy vélik, a jövőben sok felhasználó fogja mérlegelni, hogy az adott feladatokhoz milyen motorral és üzemanyaggal működő targonca illik.
Gábor János, NEW technology