Az Európai Bizottság közzétette a legfrissebb közúti halálozási statisztikákat, amelyek enyhe csökkenést mutatnak. 2024-ben az EU-ban kb. 19.800 ember vesztette életét közlekedési balesetben, ami 600 fős, azaz háromszázalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Az általános javulás üteme azonban lassú, és a legtöbb tagállam messze van attól, hogy teljesítse az EU 2030-as célkitűzését: a közúti halálozások számának felére csökkentését.
Különbségek az egyes országok között
Az elmúlt öt évben Görögország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország mérsékelt csökkenést tapasztalt a közúti halálesetek számában, míg Írországban és Észtországban növekedést figyeltek meg. Ezzel szemben Bulgária, Dánia, Litvánia, Lengyelország és Szlovénia jelentős előrelépést tett a halálesetek 50 százalékos csökkentése felé.
Svédország és Dánia továbbra is a legbiztonságosabb országok közé tartozik, ahol 1 millió lakosra vetítve 20, illetve 24 halálesetet regisztráltak. A legmagasabb halálozási arány Romániában (77 haláleset/millió fő) és Bulgáriában (74 haláleset/millió fő) figyelhető meg, de ezekben az országokban még a rossznak tűnő számok ellenére is több mint 20 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma 2019-hez képest. Az EU átlagosan 44 közúti halálesetet regisztrál egymillió lakosra vetítve. Hazánk sajnos rontja a mutatót 52 végzetes balesettel, ami 5 százalékkal rosszabb, mint a 2023-as, viszont 17 százalékkal jobb, mint a 2019-es adat.
Euro NCAP: Új biztonsági szabványok 2026-tól
Mivel az EB továbbra sem elégedett a csökkenéssel, az Euro NCAP 2026-ban új biztonsági tesztelési rendszert vezet be – hívja fel a figyelmet az eeNews. Ez négy fő szempont alapján értékeli az autókat: biztonságos vezetés, balesetek elkerülése, ütközésvédelem és ütközés utáni biztonság.
A biztonsági szabványok meghatározásán túl az Euro NCAP tesztjei világszerte hatással vannak az autóiparra. A 2024-ben tesztelt 41 autó közül nyolc kínai gyártó – például a ZEEKR, a Maxus, a NIO, az XPENG, a Deepal vagy a Leapmotor – modellje volt. Az európai márkák ugyanakkor továbbra is meghatározó szereplők: a Mercedes-Benz, a Volkswagen és a Renault több járműkategóriában is erős pozíciót tart fenn.
A korszerű biztonsági rendszerek – különösen az elektromos és szoftvervezérelt járművek esetében – hozzájárulnak az autóipari költségek növekedéséhez, ami lassíthatja az iparág fejlődését, ám ezek a rendszerek kulcsszerepet játszanak a közúti balesetek számának csökkentésében, és a költségek mérséklésével szélesebb körben elérhetővé válhatnak.
Gábor János, NEW technology