Ahhoz, hogy egyszer tényleg elérkezzen az elektromos „légitaxik” kora, megfelelő infrastruktúrára is szükség lesz, hiszen ezek az eszközök – bármennyire biztató technológiákkal készülnek – igényelni fognak ún. vertiportokat. A helikopterleszállóknál valamivel nagyobb, de mindenképpen bonyolultabb építmények fejlesztése fontos mérföldkőhöz érkezett: a brit Vertical Aerospace a spanyol Ferroviallal közösen tervez megvalósítani egy hálózatot, amelynek pontjai között annak mintájára fognak eVTOL-ok (függőlegesen fel- és leszálló elektromos repülőgépek) rohangálni, ahogy ma megállótól megállóig haladunk a metrón.
A The Engineer megtudta, hogy a Vertical VX4-es eVTOL-jai számára készülhetnek a képünkön is látható vertiporthoz hasonló létesítmények, egyelőre Anglia-szerte. Andrew Macmillan infrastruktúraigazgató szerint rengeteg kérdést vet fel az egységek tervezése és későbbi üzemeltetése – ahhoz képes legalábbis, ahogy a hagyományos repterek kifutói vagy helikopter-leszállópályái működnek. A legfontosabb küldetés a városi közlekedés zöldítése lenne – de mégis hogyan oldható meg a zéró emissziós repülés? Állítólag erre kaptak megnyugtató választ a Ferrovialtól.
Utóbbi cég számára nem új a Vertical részéről támasztott igény, hiszen az Egyesült Államokban terjeszkedő Lilium eVTOL-gyártóval már kötött hasonló megállapodást. Ott Florida állam területén elszórva tíz állomást kell létrehozniuk, hogy lehetővé tegyék a hétüléses Lilium Jetek gyorstöltését – teljes kapacitásra 30, nyolcvan százalékos szintre 15 perc alatt.
Nagy-Britanniában sem egyedi a kezdeményezés, hiszen a szigetország más területein a londoni központú Urban-Air Port igyekszik eVTOL-kiszolgáló infrastruktúrát fejleszteni. Az építészmérnök Ricky Sandhu alapította startup szakmabelieket, illetve más mérnököket és légügyi profikat hozott egy tető alá, hogy AI és robotikai, illetve autó- és energiaipari megoldásokkal alkosson teljesen autonóm, zéró emissziós földi leszállóhelyeket.
A cég azt tervezi, hogy öt éven belül 200 Urban-Air Portot fog telepíteni világszerte. Az elsőt (Air-One néven) éppen áprilisban szeretnék átadni, Coventryben, a helyi vasútállomás nagy közlekedési csomópontjának közelében. A vertiport reményeik szerint nemcsak eVTOL-okat, hanem drónokat is kiszolgál majd, és gyors, hozzáférhető utazási lehetőséget kínálva fogja csökkenteni a közúti forgalmat, illetve a károsanyag-kibocsátást.
Sandhu meggyőződéssel jelentette ki, hogy már ma is élő problémát lehetne egy csapásra megoldani a vertiportok hálózatával, lévén, hogy sok város szenved a tömegközlekedés telítettségétől, és ha tudnának, sem létesíthetnének további buszjáratokat vagy útvonalakat, mert az utak maximális kapacitáson pörögnek. Az Urban-Air Portok elég hamar orvosolhatnák a problémát: a hagyományos tömegközlekedés bővítése gyakran hónapokat, sőt, éveket is igénybe vehet – ehhez képes a vállalat vertiportja néhány nap vagy hét alatt gyakorlatilag bárhol felhúzható.
Gábor János, NEW technology