Barion Pixel
- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Hússzor annyi lítiumot kellene bányászni 2050-ben, mint tavaly

A 2021-ben kitermelt mennyiség hússzorosára lesz szüksége a világnak lítiumból 2050-ben, ha ki akarják elégíteni az akkori megnövekedett igényeket – állítja legfrissebb riportjában egy vezető piackutató cég. A döbbenetes számot az egyre szaporodó EV-k, illetve a mind hangsúlyosabb otthoni és üzemi energiatárolás fogja okozni.

Sokkoló adatokat osztott meg legújabb kutatásában a Benchmark Mineral Intelligence. A vállalat elemzői szerint 28 év múlva már évi 11,2 millió tonna lítium-karbonát ekvivalensre (LCE) lesz szüksége az akkumulátorgyártó szegmensnek ahhoz, hogy kiszolgálja a megújuló forrásokból származó energia tárolási igényeit. A szél és a napenergia felhasználásának növekedése arra sarkallja majd a bányászatot, hogy fokozza a kitermelést. Arról, hogy ez mekkora kihívást okoz, még évekig nem lesznek biztos adatok, ám az igények elég jól mérhetők.

A Benchmark előrejelzése szerint 2032-ben az éves LCE igény már 2,9 millió tonna lesz, ami több, mint a 2015-től 2022-ig összesen bányászott mennyiség (2,7 tonna). Még meredekebb összevetésben: 2040-ben egy hónapra sem lesz elég annyi LCE, amennyit tavaly egész évben termelt ki a világ.

- Hirdetés -

 „A lítium hosszú távú útja ki van jelölve, de az ellátási lánc skálázásának kihívásai csak most kezdődnek. Az adatokból az látszik, hogy egy generációváltás elején járunk, és nem az, hogy a probléma már a 2020-as években megoldódik” – magyarázta Simon Moores, a Benchmark vezetője. A cég jelezte: a lítium-ion akkumulátorok újrahasznosítása nélkül 234 új bányát kell nyitni a világon 2050-ig – ez csaknem hatszor annyi, mint amennyiben tavaly zajlott kitermelés.

És mindebben mekkora szerepe van az elektromos járműveknek? Nos, 2015-ben az összes LCE-felhasználásnak a 39 százaléka áramlott ebbe a szegmensbe, viszont idén már 79 százalék kerül kizárólag EV-kbe. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a nettó zéró karbonkibocsátásra törekvés még csak a következő egy-két évtizedben fog igazán élesedni, akkor nem túlzás kijelenteni, hogy a mai mennyiségek sokszorosára lesz szükség. Az Európai Unió 2035-től tervezi betiltani a belső égésű motorokkal rendelkező új autók forgalmazását, és – akárcsak az USA – 2050-re szeretne teljesen klímasemlegessé válni. Ugyanez a célja Kínának, de az ázsiai óriás valamivel később, 2060-ban szeretné teljesíteni a célt.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology