Ez a jövő: 1 milliárd dollárt fektetnek a távközlési vállalatok a felhőalapú szolgáltatásba
Az előttük álló 3-5 évben a felhőalapú szolgáltatásokra koncentrálnak majd a távközlési vállalatok, így terveik szerint átlagosan évi legalább 200 millió dollárt fektetnek ebbe a technológiába.
Hatalmas átalakulás előtt áll a távközlési szektor, amelynek piaci képviselői a felhőalapú szolgáltatásokban látják a jövőt – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb kutatásából. Ezen vállalatok víziója szerint az elkövetkezendő 3-5 évben a távközlési hálózatok közel fele (46%) teljes egészében felhőalapú lesz, amely számos előnnyel jár majd számukra pénzügyi, üzleti és fenntarthatósági szempontból egyaránt.
A technológiai infrastruktúra fejlesztése az elsődleges
A kutatás eredményei alapján a távközlési cégek az előttük álló 5 évben sem fognak tétlenkedni: a technológia fejlesztése ugyanis elsődleges célkitűzésük marad. Ennek jelentős részét a felhő beruházások teszik majd ki, illetve a kutatás & fejlesztés (18%). Ez magába foglalja a hálózatok automatizáltságának növelését a mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulás támogatásával[1] míg az előnyben részesített modell a privát felhő.
Érdemes „felhőbe” fektetni
A távközlési felhőből származó pénzügyi előnyök meggyőző üzleti érvet jelentenek a beruházás mellett: a távközlési vállalatok a hálózatra fordított teljes vállalati összköltség (TCO) 13%-os optimalizálásra számítanak, ami üzemeltetőnként akár évi 260-380 millió dolláros költségmegtakarítást is eredményezhet. Mindezek mellett arra is számítanak, hogy évente 110-210 millió dollárnyi többletbevételt realizálnak abból, hogy a felhőalapú platformok által korai piaci szereplő státuszt érnek el.
Felhő alapú szolgáltatással az ügyfelek is elégedettebbek
Azok a távközlési vállalatok, amelyek az elmúlt 3-5 év során megkezdték felhőalapú átalakításukat, a legfontosabb üzleti ösztönzők között említik a vásárlói életút érték (customer lifetime value) növekedését[2], valamint az ügyfélélmény javulását. A távközlés felhőalapú átalakulása által kínált egyik legfontosabb lehetőség a nyílt RAN[3] hálózati architektúra bevezetése. Egy olyan ökoszisztéma-alapú megközelítés, amely képes az innováció felszabadítására, a teljes vállalati összköltség (TCO) csökkentésére és új bevételi lehetőségek feltárására.
A kutatás szerint a távközlési felhő átalakítása várhatóan lehetővé teszi néhány iparág-specifikus felhasználási mód gyors bevezetését is, különösen az 5G tekintetében; például nagymértékben automatizált intelligens gyárak, privát 5G hálózatok az elosztóközpontokban, kikötőkben, olajmezőkön, bányákban, vegyszertárolókban és feldolgozóegységekben, távsebészet, kiterjesztett valóság/virtuális valóság (AR/VR), Metaverse-alapú távoli műveletek, felügyelet és képzés.
A felhő alapú szolgáltatás a környezetre is jobb hatással van
A tanulmány kiemeli, hogy az üzleti előnyök mellett a felhőalapú átalakítást végrehajtó távközlési vállalatok várhatóan 5%-kal csökkentik az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátását, ami a hálózatok szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének előreláthatólag egyharmadát teszi ki a következő 3-5 évben. A felhőalapú fejlesztéseknek köszönhetően a távközlési vállalatok fenntarthatósági előnyökre számítanak, mivel a létesítményekből származó kibocsátás csökkeni fog ennek köszönhetően.
„A felhőalapú átalakulás alapvető változást jelent a hálózat fejlődésében, amelyet eddig a fizikai eszközök és az infrastruktúra uralt” – mondta Jacques Assaraf, a Capgemini globális távközlési iparág vezetője. „A távközlési vállalatok ideális helyzetben vannak ahhoz, hogy felfedezzék a felhőben rejlő lehetőségeket és ökoszisztémát alakíthassanak ki maguk körül. A felhőalapú platformok által lehetővé tett piacokon a korai alkalmazók fogják a legtöbb előnyt élvezni, nemcsak pénzügyi, hanem üzleti és fenntarthatósági szempontból is.”
Módszertan
A Capgemini Kutatóintézet a felmérését 270 vezető megkérdezésével végezte el a nagy telekommunikációs szolgáltatók, hálózati berendezések szolgáltatói, hiánypótló berendezések szállítói, hiperskálázók, CaaS-szolgáltatók és a nagy felhőszolgáltatók bevonásával. Emellett 25 iparági vezetővel mélyinterjúkat is készítettek.
[1] A gépi tanulás (GT) egy olyan kutatási terület, amely a „tanulási” módszerek megértésével és kifejlesztésével foglalkozik, azaz olyan módszerek létrehozásával, amelyek az adatokat felhasználva javítják a teljesítményt bizonyos feladatkörökben. Ez a mesterséges intelligencia részének tekinthető.
[2] A „vásárlói életút érték” az a teljes pénzösszeg, amelyet egy ügyfél egy vállalkozásnál egy tipikus tranzakciós kapcsolat élettartama alatt elkölt.
[3] A nyílt RAN nyílt rádiós hozzáférési hálózatot jelent, ahol a RAN hálózati funkciói különböző szolgáltatók kínálatából állíthatók össze, amelyek protokollok és specifikációk alapján működnek együtt.