Az ATRIS robotja automatizálja az alagút-infrastruktúra szerelési munkáit
Egy multidiszciplináris mérnöki konzorcium mutatta be annak az új, autonóm robotrendszernek a prototípusát, ami alagutakban képes önálló mechanikai és építőipari szerelési munkák elvégzésére.
Az ATRIS (Automated Tunnel Robotic Installation System) a maga nemében világelső, hiszen autonóm módon választja ki az elemeket, majd megkeresi, hogy hová kell felszerelni őket egy alagút falán, és el is végzi a szerelést. Az alagutakban az ilyen szolgáltatások manuális elvégzése veszélyes, idő- és munkaigényes, így az ATRIS jelentősen javíthatja a helyszíni konstrukciós munkák hatékonyságát és biztonságát.
A konzorcium résztvevői (a Tunnel Engineering Services, az i3D robotika, a Manufacturing Technology Centre, a Costain és a VVB Engineering) a robotika, valamint a gépészet és az építőmérnöki tudományok területén szerzett szakértelmüket egyesítették ebben a projektben – írja a The Engineer. Az ATRIS-t úgy tervezték, hogy számos ágazatban, többek között a közlekedés, a vízügy és az energetika területén is alkalmazható legyen az alagútépítésben. A tervezők szerint a rendszer várhatóan 40 százalékkal növeli a termelékenységet, miközben 30 százalékkal csökkenti az új rendszerek telepítési költségeit.
„Egy ilyen alagutak infrastruktúrájának telepítésére szolgáló automatizált rendszer kifejlesztése régi vágya volt az építőiparnak, és az ATRIS jelentősen közelebb vitt minket ehhez a célhoz” – mutatott rá Dr. Jon Storey, az i3D vezető mérnöke. „A sztereó látás, a gépi tanulás és a robotika alkalmazása a csavarok pontos elhelyezéséhez egy ívelt felületen példátlan eredmény, és az építőiparon kívül is alkalmazható lehet, például a nukleáris leszerelés és a védelem területén.”
Gábor János, NEW technology