Miért nem szerelünk EV-töltőket a lámpaoszlopokra?
Ugyanezt a kérdést tette fel magának újra az Egyesült Királyság villamosenergia-elosztó hálózatüzemeltetője. A UK Power Networks úgy döntött, felülvizsgálja korábban elvetett ajánlását a könnyen és olcsón telepíthető megoldásról, ami új lendületet adhat a közterületi töltőhálózat kiépítésének – véli a The Engineer.
Korábban a helyi önkormányzatok arra figyelmeztették a szolgáltatót, hogy ne telepítsen töltőpontokat a régi lámpaoszlopokra, mert azok vékonyabb kábelezése nem bírná el a szükséges terhelést. A UK Power Networks és a Shell ubitricity által végzett tesztek után viszont úgy tűnik, a hálózat üzemeltetője megváltoztatja az erre vonatkozó álláspontját. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a régebbi oszlopokon is telepíthetők 5 kW-os töltőpontok, így olyan önkormányzatok is folytathatják a töltési infrastruktúra bővítését, amelyek eddig nem hittek ebben a lehetőségben.
Mind a 133 érintett önkormányzat megkapta az engedélyt az 5 kW-os töltőpontok telepítésére, ami az egyik leggyorsabb és legköltséghatékonyabb módszer a nyilvános töltők kiépítésére. A Shell ubitricity becslése szerint egymillió fontos (kb. 470 millió forintos) költségvetésből 700-800 lámpaoszlopra szerelt töltőt lehet telepíteni. Ugyanekkora keretből mindössze 60-75 közepes teljesítményű (7-22 kW) vagy 20-25 gyors töltőállomás lenne csak megvalósítható.
Az Egyesült Királyságban több mint nyolcmillió háztartásnak nincs lehetősége saját udvarban parkolni, ami komoly akadályt jelent az elektromos autózásra való átállásban. Erős közterületi töltőhálózat hiányában fennáll a veszélye annak, hogy azok, akik nem rendelkeznek saját parkolóval, hátrányba kerülnek az elektromos járművek beszerzésében. Az új iránymutatás különösen azokon a településeken segíthet, ahol a lakosság akár 60 százaléka az utcán parkol.
A brit kormány elektromos járművek infrastruktúra stratégiája szerint 2030-ra 300-700 ezer közterületi töltőpontra lesz szükség, hogy kiszolgálják a várhatóan 10 millió elektromos járművet, amelyek az utakra kerülnek. Az új iránymutatás így nemcsak az elektromosautó-tulajdonosok számára hozhat előnyöket, hanem hozzájárulhat a tisztább közlekedés felé vezető úthoz is, különösen a városokban, ahol a legnagyobb az igény a közterületi töltőkre.
Gábor János, NEW technology