Barion Pixel
- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Önvezető kamionnal három nap alatt Amerikán keresztül

A kamionos fuvarozó cégek biztosan eljátszottak a gondolattal, hogyan lehetne optimalizálni, automatizálni és folyamatossá tenni a szállítmányozást. Több kísérlet született már erre, de az igazi megoldást egy szilícium-völgyi start-up szolgáltatja. Az eddigi teszteredmények komoly potenciállal kecsegtetnek, ugyanis a Plus.ai önvezető kamionja nem egészen három nap alatt szelte át Amerikát.

A mindenféle érzékelőkkel, kamerákkal, radarokkal és lidarokkal (lézer alapú távérzékelő) felszerelt jármű önállóan tett meg több mint 4500 kilométert – Kaliforniától Pennsylvaniáig. A biztonság érdekében egy mérnök és egy sofőr is elkísérte útján a tehergépkocsit.

Alapítók, célkitűzés

- Hirdetés -

2016-ban a Stanford Egyetem néhány PhD-hallgatója elindította új cégét, amely az önjáró technológia fejlesztését tűzte ki célul. Az árufuvarozásban tapasztalható munkaerőhiány problémáit kívánták megoldani, amely súlyos nehézségeket okoz a szállítmányozó cégek életében. A mesterséges intelligenciát alkalmazó technológia lehetővé teszi, hogy emberi beavatkozástól mentesen közlekedjenek a kamionok.

Tesztvezetés

A jármű fedélzetén tehát folyamatosan tartózkodtak emberek, de egyszer sem kellett beavatkozniuk a működésbe. Több alkalommal is megállt a kamion, mert a személyzetet cserélni, illetve az üzemanyagot pótolni volt szükséges, de technikai probléma miatt egyszer sem kényszerültek megszakítani a haladását.

Az első alkalommal vajat szállítottak Amerikán keresztül. A zökkenőmentes, gyors fuvar SLAM-technológia – szimultán helymeghatározás és térképezés – segítségével történt, melynek köszönhetően sikeresen áthidalták az önvezetés akadályait. Kiemelkedő adatfúziós rendszerrel bír ez a megoldás, melynek segítségével az eszköz alkalmassá válik a kapott információk alapján a megfelelő döntés meghozatalára. A kamion széles spektrumú látómezővel rendelkezik, így távoli objektumok, akadályok felismerésére is képes, és időben tud reagálni az útviszonyok változására.

Fejlődés a küszöbön

„Ezzel a kísérlettel bemutattuk, hogy biztonságosan, hatékonyan és konstruktívan változtatjuk meg az önvezető szállítmányozást, ami által nagyobb kapacitásra tehetnek szert a vállalatok” – mondta Shawn Kerrigan, a start-up társalapítója.

Forrás: plus.ai

David Bailey, a Birminghami Egyetem professzora hozzátette: „A két part közötti út igencsak hosszú, ám az utóbbi időben enyhülni látszanak az autonóm járművekkel  kapcsolatos aggodalmak. A Plus.ai most bebizonyította, hogy a fejlődés még mindig folyamatban van.”

Az önvezető autók piacán számos fejlesztésről olvashatunk. Az árufuvarozás területén bizonyos szempontokból könnyebb a helyzet, ugyanis a kamionok az út nagy részét autópályán teszik meg, ahol egyenletes sebességgel tudnak haladni. Elsősorban tehát olyan országokban terjedhet majd el a technológia, ahol hosszú, egyenletes sztrádák találhatók, mint például Amerikában vagy Ausztráliában.

Némethi Botond, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology