Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A háború miatt drágul a tengeri áruszállítás is

A globális kereskedelem óceáni útvonalakon történő kiszolgálását nem igazán lehet vasúttal helyettesíteni, hiszen – például Kína és Európa között, ugye – még mindig nehéz kikerülni a nemzetközi szankciók sújtotta Oroszországot. Mi forog kockán, és várhatóan mi fog történni – teszi fel a kérdést az Industry Weeknek írt cikkében a nemzetközi kereskedelemre specializálódott Principal of Baker Logistics Consulting Services tanácsadó cég alapítója. Lauren Pittelli szerint az ukrán-orosz háborúhoz hasonló helyzetek törvényszerűen emelni szokták az óceáni fuvardíjakat, vagyis az események globális hatással lehetnek a szállítási költségekre.

Az európai importőrök már a pandémia miatt is rekordmagasra kúszott árakon hozzák be az árut, és a történelmi drágulás folytatódni látszik, hiszen az odesszai kikötő nem opció többé, így az ukrán partok helyett másfelé, máshogyan kell mozgatni például az Oroszországba irányuló rakományokat.

A vasút aligha jelenthet biztonságos és rentábilis megoldást, lévén a bevett útvonalak még mindig átmennek orosz területeken, és – bár ebbe Magyarországon bele sem akarunk gondolni – az amerikai szakértők jelenleg azt sem zárják ki, hogy a háború tovább terjed, más államok területére is. Egy ilyen helyzet – megfejelve az egyre súlyosabb szankciókkal – arra sarkallná Oroszországot, hogy megtorlásképpen lassítsa vagy megállítsa a kelet-nyugati irányú vasúti áruszállítást. Ez, csak a tavalyi számok alapján, akár évi másfél millió konténernyi rakomány fennakadását és a tengeri fuvardíjak további emelkedését, sőt, a kapacitás kifulladását eredményezné.

Mivel Oroszország és Ukrajna világpiaci szerepe nemcsak energia-, illetve élelmiszeripari szempontból fontos, hanem azért is, mert speciális fémeket és gázokat ugyancsak nagy mennyiségben exportálnak, tovább borul a dominó. Az amerikai chipgyártáshoz szükséges neon 90 százalékát és a palládium 35 százalékát például Ukrajna biztosítja. Mivel a kitermelés és szállítás bizonytalanná vált, a Supply Chain a már így is hátborzongató chiphiány fokozódására, így az autóipar további lassulására számít.

A szakértő szerint most a világ összes ipari és kereskedelmi szereplőjének mihamarabb

– fel kell mérnie, hogy milyen mértékben és mely pontokon függ össze a tevékenysége Oroszországgal, Ukrajnával és Fehéroroszországgal,

– másodlagos források után kell néznie, ha a háborús államok bármelyikéből (vagy a területén keresztül) kritikus fontosságú elemeket importál,

– utána kell járnia, hogy bármely befektetése, pénzügyi szolgáltatása kötődik-e az instabillá váló országok gazdasági szektorához,

– értékelnie szükséges, hogy rendelkezik-e megfelelő mennyiségű biztonsági készlettel ahhoz, hogy fenn tudja tartani a szállításait addig, amíg a háborús helyzet (ki tudja mikor?) megoldódik.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology