Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A Scania és a biztonság forradalma

Erősebb fülkék, automatikus vészfékezés, valamint nagyobb védelem a járművezetőknek és a közlekedés többi résztvevőjének. A biztonság benne vana Scania génjeiben. Íme, néhány a legfontosabb innovációk közül.

Minden tehergépkocsi-vezetőnek ismerős a következő helyzet: készülsz jobbra fordulni egy kereszteződésben. A belvárosi út igen zsúfolt a csúcsforgalom miatt, hemzsegnek a kerékpárosok és a gyalogosok. Belenéztél az oldalsó visszapillantó tükörbe, kitetted az irányjelzőt és megkezded a bekanyarodást.

Hirtelen megszólal egy figyelmeztető hangjelzés a fülkében: valami mozog a holttérben! Lefékezed a teherautót, majd meglátsz egy feszülten kerékpározó apukát, aki az óvodába tart a gyermekeiért. Fú! – Megmentette a Scania tehergépkocsiba épített biztonsági rendszer: a Side Detection, vagyis az oldalsó holttérfigyelő.

„Ez a legújabb korszerű vezetéstámogató rendszer a teherautóinkban. Úgy gondoljuk, hogy ez jelentősen hozzájárul majd azon gyakori balesetek számának csökkentéséhez, amelyek sok esetben tragikusan végződnek” – mondta Adam Claesson, a Scaniánál az aktív biztonsági rendszerek rangidős mérnöke.

Folyamatosan középpontban a biztonság

A Side Detection funkció a Scania legújabb biztonsági megoldása, ám a vállalat a teljes eddigi történelme során mindvégig nagy hangsúlyt fektetett a biztonságos közlekedés minden tényezőjére – a járművekre, a gépkocsivezetőkre és a közlekedés többi résztvevőjére.

A szem előtt tartott területek között a passzív biztonság (egy baleset bekövetkezése esetén a járművezető és a többi közlekedő védelme) és az aktív biztonság (a balesetek bekövetkezésének megelőzése) is megtalálható. Ez biztonságos, ergonomikus fülkék megalkotását, valamint intelligens hardveres megoldások és vezetéstámogató rendszerek kifejlesztését jelenti.

A biztonság a Scania génjeiben van

„A biztonság a génjeinkben van. A Scania a történelme során jelentős erőforrásokat fordított erre a területre, és gyakran törekedtünk a közlekedésre, illetve a járművekre vonatkozóan előírt biztonsági jogszabályokat is túlteljesíteni” – mondta Dan Loftén, a Scania törésbiztonsági mérnök szakértője.

Vagy ahogyan Adam Claesson fogalmazott: „A biztonság része annak a célkitűzésünknek, hogy élenjárjunk az átállásban a közlekedési ágazatban. Nemcsak a környezetet szeretnénk megmenteni, hanem életeket is.”

A biztonság új korszaka a közlekedési ágazatban

A 2000-es évek elején új korszakba lépett a közlekedésbiztonság. Megjelentek a járművezetők teljesítményét fokozó aktív elektronikus rendszerek, köztük az elektronikus menetstabilizáló. Ez a 2004-ben bevezetett rendszer megcsúszás, felborulás vagy bebicskázás veszélye esetén stabilizálja a tehergépkocsit.

Adam Claesson hozzátette: „Majd 2013-ban bemutattuk az automatikus vészfékrendszert (AEB). Ez egy fantasztikus berendezés, amely csökkenti annak a kockázatát, hogy a jármű nekiütközzön az előtte haladónak. Meglátásom szerint az AEB az egyik legfontosabb aktív biztonsági rendszer a mai járművekben, a sávelhagyásra figyelmeztetéssel és az új oldalsó holttérfigyelőnkkel együtt.”

A Scania bevezette a világ első oldalsó függönylégzsákját

A vállalat új tehergépkocsi-generációjának bevezetésekor 2016-ban a Scania új szintre emelte a biztonságot. A gyártó bemutatta a világ első oldalsó függönylégzsákját teherautók számára, továbbá az új tehergépkocsi-generáció erősebb fülkét is kapott, amelyhez ultra nagy szilárdságú acélt használnak.

Az új tehergépkocsi-generáció kifejlesztésekor hatalmas mennyiségű emberi munkaórát töltöttünk törésszimulációval és törésteszteléssel” – mondta Dan Loftén.

 

Összesen több mint negyven tehergépkocsit törtünk össze. Továbbá a legkorszerűbb technológiákat használtuk, mint például Thort, a világ legfejlettebb töréstesztbábuját.

IDŐVONAL

A Scania a történelme során mindvégig folyamatosan új megoldásokat vezetett be a járművezetők és a többi közlekedő biztonságának javítása érdekében.

Scania

Érdemes elolvasni
NEW technology