A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legfrissebb, Global EV Outlook című jelentése szerint az elektromos autók 2030-ra a globális autóeladások több mint 40 százalékát is elérhetik. A riport kimutatja, hogy 2024-ben rekordeladások születtek az e-mobilitásban, és a lendület 2025 első negyedévében sem hagyott alább.
2024-ben több mint 17 millió elektromos autót értékesítettek világszerte, így az EV-k először tették ki az összes új autóeladás több mint 20 százalékát. 2025 első negyedévében az értékesítések 35 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, és az IEA becslése szerint 2025 végére az újonnan eladott autóknak már több mint negyede lesz elektromos.
A világpiacot – nem túl meglepő módon – Kína vezeti: 2024-ben az ottani új autók közel fele volt EV. Az ország több mint 11 millió elektromos autót adott el, ami megegyezik a két évvel korábbi teljes világpiaci mennyiséggel. Sőt, Kína 1,25 millió elektromos járművet exportált is, főként olyan feltörekvő piacokra, ahol a járművei egyre megfizethetőbbnek bizonyulnak.
Az IEA úgy találta, hogy Ázsia és Latin-Amerika gyors növekedést mutat: a két régió együttes eladásai több mint 60 százalékkal emelkedtek tavaly.
Az Egyesült Államokban az éves növekedés tízszázalékos volt, ezzel az elektromos autók már az eladások több mint tíz százalékát teszik ki.
Európa mindeközben 20 százalékos piaci részesedéssel zárt – annak ellenére is, hogy az állami támogatások csökkentek.
Az Energiaügynökség megállapította, hogy a tisztán elektromos járművek árai 2024-ben csökkentek, ami a fokozódó piaci versenynek és az egyre olcsóbbá váló akkumulátoroknak köszönhető. Kínában az újonnan eladott elektromos autók kétharmada volt olcsóbb a benzineseknél, még állami támogatás nélkül is. Ezzel szemben az Egyesült Államokban az elektromos járművek ára körülbelül 30 százalékkal, Németországban pedig 20 százalékkal magasabb.
Az üzemeltetési költségeket tekintve az EV-knek áll a zászló: még akkor is, ha az olaj hordónkénti ára 40 dollárra zuhanna, Európában az otthoni töltéssel működtetett elektromos autók fenntartása nagyjából a felébe kerülne, mint a hagyományos járműveké.
Az elektromos teherautók területén szintén jelentős a növekedés. Az IEA szerint ezek eladásai 2024-ben 80 százalékkal nőttek világszerte, ezzel a globális tehergépjármű-eladások két százalékát teszik ki.
Gábor János, NEW technology