Barion Pixel

Egy régi rendszer újragondolva: csökkenthető a teherhajók kibocsátása

A Pyxis Ocean jelenleg két 123 láb hosszú WindWinget tesztel – írja az Engadget. Egy merev vitorlákkal – amelyek mindegyike egy-egy 10 emeletes épület magasságú – felszerelt teherhajó elindult első útjára. A Pyxis Ocean hajó a WindWings vitorlákat fogja tesztelni, amelyeket úgy terveztek, hogy a régimódi szélerő felhasználásával csökkentsék az üzemanyag-felhasználást, és a hajózási ágazat CO2 – kibocsátását. A vitorla alkotóinak becslése szerint a technológia körülbelül 30 százalékkal csökkentheti a teherhajók szén-dioxid-kibocsátását, miközben a tengerhajózási ágazat 2050-re nettó nulla kibocsátást igyekszik elérni. A becsült csökkentés nagyobb lehet, ha alternatív üzemanyagokkal párosítják.

A hajót két WindWinggel szerelték fel, amelyek mindegyike 37,5 méter magas. A merev vitorlák ugyanabból az anyagból készülnek, mint a szélturbinák, és a teherhajók fedélzetére is felszerelhetők, így a régebbi hajók számára is lehetőséget biztosítanak a környezeti terhelés csökkentésére. A hajó első útja Kínából Brazíliába vezet.

A projekt a vitorlákat kifejlesztő BAR Technologies, a Cargill Ocean Transportation, a Mitsubishi Corporation és a Yara Marine együttműködésében valósul meg. „A tengerhajózási ágazatot rendkívül nehéz dekarbonizálni” – mondta Jan Dieleman, a Cargill elnöke. „Így nem sok eszköz áll rendelkezésünkre. Ezért nagyon fontos, hogy mi, a tengeri ipar felhasználói is részt vegyünk az innovációban, és valóban előremozdítsuk az iparágat.”

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A hajózási ágazat júliusban megállapodott abban, hogy 2050-re nettó nullára csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását. A nem kötelező érvényű megállapodás még lazább lett volna, ha a kis szigetországok és más, gazdaságilag kevésbé fejlett tengerparti országok nem ragaszkodnak a tervhez, amely esélyt ad a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fokra való korlátozására. Ez az a küszöbérték, amelyről az éghajlati szakértők egyetértenek abban, hogy a világnak el kell kerülnie, hogy megkímélje a Földet a legrosszabb éghajlatváltozási forgatókönyvektől.

A szélenergia potenciálisan hozzájárulhat e célok eléréséhez, de az elfogadás kihívást jelent. „Az elmúlt 12 hónapban megduplázódott az ezt a technológiát használó hajók száma”  – mondta a BBC-nek Stephen Gordon, a Clarksons Research nevű, tengeri adatokkal foglalkozó cég ügyvezető igazgatója. „Ez azonban alacsony bázisról indul. A több mint 110 000 hajót számláló nemzetközi hajózási flottában és új építésű állományban ma kevesebb, mint 100 olyan hajót tartunk nyilván, amely rendelkezik szélerőműves technológiával.”

- Hirdetés -

Némethi Botond, Okosipar.hu

- Hirdetés -

NEW technology