Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Egy régi rendszer újragondolva: csökkenthető a teherhajók kibocsátása

A Pyxis Ocean jelenleg két 123 láb hosszú WindWinget tesztel – írja az Engadget. Egy merev vitorlákkal – amelyek mindegyike egy-egy 10 emeletes épület magasságú – felszerelt teherhajó elindult első útjára. A Pyxis Ocean hajó a WindWings vitorlákat fogja tesztelni, amelyeket úgy terveztek, hogy a régimódi szélerő felhasználásával csökkentsék az üzemanyag-felhasználást, és a hajózási ágazat CO2 – kibocsátását. A vitorla alkotóinak becslése szerint a technológia körülbelül 30 százalékkal csökkentheti a teherhajók szén-dioxid-kibocsátását, miközben a tengerhajózási ágazat 2050-re nettó nulla kibocsátást igyekszik elérni. A becsült csökkentés nagyobb lehet, ha alternatív üzemanyagokkal párosítják.

A hajót két WindWinggel szerelték fel, amelyek mindegyike 37,5 méter magas. A merev vitorlák ugyanabból az anyagból készülnek, mint a szélturbinák, és a teherhajók fedélzetére is felszerelhetők, így a régebbi hajók számára is lehetőséget biztosítanak a környezeti terhelés csökkentésére. A hajó első útja Kínából Brazíliába vezet.

A projekt a vitorlákat kifejlesztő BAR Technologies, a Cargill Ocean Transportation, a Mitsubishi Corporation és a Yara Marine együttműködésében valósul meg. „A tengerhajózási ágazatot rendkívül nehéz dekarbonizálni” – mondta Jan Dieleman, a Cargill elnöke. „Így nem sok eszköz áll rendelkezésünkre. Ezért nagyon fontos, hogy mi, a tengeri ipar felhasználói is részt vegyünk az innovációban, és valóban előremozdítsuk az iparágat.”

A hajózási ágazat júliusban megállapodott abban, hogy 2050-re nettó nullára csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását. A nem kötelező érvényű megállapodás még lazább lett volna, ha a kis szigetországok és más, gazdaságilag kevésbé fejlett tengerparti országok nem ragaszkodnak a tervhez, amely esélyt ad a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fokra való korlátozására. Ez az a küszöbérték, amelyről az éghajlati szakértők egyetértenek abban, hogy a világnak el kell kerülnie, hogy megkímélje a Földet a legrosszabb éghajlatváltozási forgatókönyvektől.

A szélenergia potenciálisan hozzájárulhat e célok eléréséhez, de az elfogadás kihívást jelent. „Az elmúlt 12 hónapban megduplázódott az ezt a technológiát használó hajók száma”  – mondta a BBC-nek Stephen Gordon, a Clarksons Research nevű, tengeri adatokkal foglalkozó cég ügyvezető igazgatója. „Ez azonban alacsony bázisról indul. A több mint 110 000 hajót számláló nemzetközi hajózási flottában és új építésű állományban ma kevesebb, mint 100 olyan hajót tartunk nyilván, amely rendelkezik szélerőműves technológiával.”

Némethi Botond, Okosipar.hu

Érdemes elolvasni
NEW technology