Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Egyhuzamban kétezer kilométert tett meg egy hibrid repülőgép

Los Angelesből csaknem a Michigan-tóig, a wisconsini Oshkoshba repült el az Ampaire hibrid-elektromos bemutató célú gépe, az EEL, ami az út kétharmadát, mintegy kétezer kilométert leszállás nélkül tette meg. Ez minimum rekordgyanús teljesítmény.

Elliot Seguin tesztpilóta július 20-án, szerda délután emelkedett a levegőbe az EEL-lel a Camarillo repülőtérről, majd a 136 kilométerre lévő kaliforniai Mojave reptérre ment, hogy elkerülje a másnap reggelre jósolt ködös időjárást. A rekordgyanús kétezer kilométert innen rajtolva tette meg csütörtökön, amikor a Kansas állambeli Haysig jutott. Ehhez képest a másnap repült 1.060 kilométer már sétagaloppnak tűnik: ennyi hiányzott ahhoz, hogy július 22-én az oshkoshi Wittman regionális repülőtéren fejezze be a küldetést.

A The Engineer beszámolója szerint a hibrid-elektromos gép 40 százalékkal kevesebb üzemanyagot használt fel az úton, mint egy vele szinte azonos méretű Cessna Skymaster. Utóbbihoz hasonlóan az EEL is rendelkezik egy hagyományos, belső égésű motorral, de van egy független elektromos hajtáslánca is, amivel – a gyártó szerint – még jelentősebb üzemanyag-megtakarítást lehet majd elérni.

 „Mire az EEL visszatér Kaliforniába, összesen legalább 15 ezer mérföld lesz a háta mögött, ami több, mint bármely más hibrid-elektromos repülőgép esetében – beleértve a Hawaiin és az Egyesült Királyságban zajlott kísérleti repüléseket is” – ujjongott az Ampaire globális partnerkapcsolatokért felelős alelnöke. Dr. Susan Ying szerint nemcsak azt sikerült bebizonyítani, hogy a gép megbízható, hanem azt is, hogy a hibrid-elektromos repülő lehet igazi takarékos igásló. „Az elektromos EEL-hez kifejlesztett technológiának és tapasztalatnak nagy hasznát vesszük az első kereskedelmi célú termékünk, a hibrid-elektromos, kilencüléses Eco Caravan regionális repülőgép építésénél” – fűzte hozzá, megjegyezve, hogy utóbbi eszközzel még az idén szeretnének levegőbe emelkedni.

A Caravantól még többet, 70 százalékos üzemanyag-megtakarítást és akár százszázalékos emissziócsökkenést várnak, hiszen speciális összetételű, fenntartható üzemanyaggal fog repülni. Az Ampaire közölte, hogy nem az utóbbi jármű a végső cél, hiszen a technológia skálázható, magyarán később nagyméretű, regionális repülésekre képes eszközöket is lehet építeni ugyanezen az elven.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology