Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Eláraszthatják az utakat az EV-teherautók

Bár a tehergépkocsik az európai közúti forgalomnak csak kb. 2-3 százalékát teszik ki, a károsanyag-kibocsátásuk a teljes járműves emisszió 26 százalékáért felelős.

Időszerű a változás, és ezt nemcsak a fekete öves környezetvédők, hanem maguk az autógyárak és a szállítmányozó cégek is így gondolják – erre világított rá az a tanulmány, amelyet az érintettek küldtek az Európai Bizottságnak. A nyilvánosan is hozzáférhető anyagot az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), valamint az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) szakértői jegyzik. Véleményük szerint 2025-re 11 ezer, 2030-ra pedig legalább 42 ezer elektromos teherautó-töltőállomást kell telepíteni az unióban – már csak azért is, mert most alig van, miközben a European Green Deal alapján a fuvarozó szektornak az 1990-es szinthez képest 90 százalékkal kellene csökkentenie az emissziót, 2050-ig. A jármű-előállítók ennél is tovább, a teljes karbonsemlegességig akarnak eljutni, ám ez nehéz lesz a tagállamok segítsége nélkül, hangsúlyozták.

2021-22-ben egész sor innovatív EV-teherautó modellt dobnak piacra a kisebb-nagyobb márkák. Íme, néhány, amely máris elérhető vagy előrendelhető.

A Volvo rögtön három új EV-modellel jelentkezett: az FH-t és az FM-et már nemcsak városi, hanem városok közötti, regionális forgalomhoz, míg az FMX-et kifejezetten építőanyagok szállításához ajánlják. Mindez azért újdonság, mert az eddigi elektromos teherjárműveik (az FE és az FL, valamint az észak-amerikai piacra készült VNR Electric) leginkább csak helyi, elővárosi fuvarozásra vagy hulladékszállításra voltak alkalmasak, 26 tonna össztömeggel, de a megnövelt hatótávolságnak és egyéb módosításoknak köszönhetően a felhasználási kör is bővült. A 490 kW-os, 2400 Nm nyomatékkal rendelkező új járművek már 300 kilométert is megtesznek egy feltöltéssel, és akár 44 tonna lehet az össztömeg. A hazai értékesítést várhatóan 2022 végén kezdik.

Közel jutott új járművei bevezetéséhez a Daimler is: nemrég jelentették be az eCascadia és az eM2 sorozatgyártását, ami várhatóan 2022 végén indul, de az értékesítés első körben csak Észak-Amerikára korlátozódik. A jelenleg előrendelhető státuszban lévő modellek a gyártó szerint az USA-ban elérhető legnagyobb hatótávolságú EV-teherautók lesznek: a kisebb össztömegű eM2 370 és a nehezebb eCascadia akár 400 kilométert is megtesz majd egyetlen feltöltéssel. A járművek mellé ún. „eKonzultáció” is jár, magyarán saját szakértőkkel segítik a vevőket az elektromos flotta mind hatékonyabb vállalati integrálásában.

A Battle Motors esetében cégfúzió teszi lehetővé a zéró emissziós teherautók bevezetését. Az amerikai cég nemrég felvásárolta a kiterjedt értékesítői és szervizhálózattal rendelkező Crane Carrier Companyt (CCC). Ezzel nagyjából az is biztossá vált, hogy mely fuvarozási szegmensekre szeretne koncentrálni, hiszen a CCC leginkább speciális igényű vállalatok ellátója: ügyfelei az újrahasznosítás, az infrastruktúra, a karbantartás, a földi támogatás, a több állomásos elosztás, a mezőgazdaság, valamint az olaj- és gázkitermelés területén dolgoznak. Az új modell Battle-Ready 8 néven jön ki, várhatóan idén nyáron. A gyártó azt ígéri, hogy legalább annyira kényelmes és megbízható lesz, mint a CCC korábbi, gáz- és dízelüzemű LET2-je, de jóval alacsonyabb karbantartási költséggel, kevesebb zajjal és zéró károsanyag-kibocsátással jár.

A Peterbilt a meglévő 520 névre hallgató modelljét alakította át, és idén meg is kezdte a kb. 3-4 óra alatt feltölthető elektromos változat sorozatgyártását. Az új hajtásláncot optimális tömegelosztáshoz tervezték, és kétféle akkucsomaggal működtethető, annak függvényében, hogy a járművel milyen hulladékszállítási feladatokat kell végezni. A teherautó mindkét esetben 130-160 kilométer megtételére és 1100 automatizált oldalsó betöltésre vagy 130 hátsó rakománytömörítésre képes. Várhatóan gyorsan el fog terjedni, például Kaliforniában, ahol beválogatták a HVIP-katalógusba –  az ebben szereplő járművekre tízdarabos flottánként akár 150 ezer dolláros állami támogatást is kérhetnek a cégek.

A Lion Electric Lion6 és Lion8 típusai között ugyancsak szerepel ez a kétféle hulladékszállítási megoldás, de további öt közepes vagy nagy teherbírású modellt szintén építettek. A kínálatukban elérhető városi áruszállításra szánt teherautó, nyerges- és trélervontató, darus kocsi vagy építési törmeléket szállító jármű is. Ezek akkumulátorai 2-3 óra alatt feltölthetők, és – a feladattípustól függően – 200-430 kilométert tudnak megtenni. A kanadai cég új termékportfóliója valószínűleg beváltja a hozzá fűzött reményeket, hiszen az eddig gyártott, városi közlekedésre alkalmas elektromos iskolabuszaik már nagy sikert arattak Észak-Amerikában.

A már bevezetett vagy előrendelhető EV-teherautókon felül van még néhány ígéretes típus, amire megéri várni akár több évet is.

Az Arrival egy mindössze öt éve létező amerikai startup, még mindig fejlesztés alatt állnak az elektromos kisteherautói és buszai, de nemrég bezsebelték az első grandiózus, több száz millió dolláros megrendelésüket a UPS-től. A fuvarozó cégnek tízezer célirányosan épített járművet gyártanak le, 2024-ig.

A Ford ugyancsak komolyan veszi elektromos teherautó-divízióját, hiszen – a legendás Mustang és F-150 után – készít EV-t a Transitból is, amelyről egyelőre csak azt a felelőtlennek tűnő ígéretet osztotta meg, hogy az ára 13 millió forint alatt lesz. Erre befizetünk – ha minden igaz, 2021 végétől.

A Nikola Motors szintén nem fukarkodik a nagy szavakkal: teljesen elektromos és hidrogén üzemanyagcellás félpótkocsis teherautói állítólag 800-1100 kilométert tesznek meg egy feltöltéssel. A phoenixi vállalat saját kezébe vette az észak-amerikai töltőhálózat kérdését is: 2028-ig 700 saját állomást szeretne építeni, a BP-vel közösen. Ezeken a „kutakon” megújuló energiákkal termelnék az áramot, és a járművek feltöltése állítólag nem tart majd tovább 10-15 percnél.

A Rivian háromféle teherautót fog gyártani, és tíz évre előre el van látva feladattal: csak az Amazon százezer járművet rendelt tőlük. Ebből az irtózatos mennyiségből tízezret már 2022 végéig le kell szállítaniuk, hogy a segítségükkel megvalósuljon Jeff Bezos nagy álma, a csomagszállítás nettó nulla karbonsemlegessége, 2040-re.

Egy ilyen felsorolásból sem hiányozhat a Tesla, bár nem szokatlan módon eddig csak ígéretek jöttek a cégtől. A Semi sorozatgyártását 2017 óta odázzák, de – kopogjuk le – idén talán tényleg sor kerülhet rá. Elon Musk jobban teszi, ha az asztalra csap, mert eddig olyan cégektől fogadott el darabonként húszezer dolláros foglalót, mint a Walmart, a FedEx, a UPS vagy a PepsiCo. A kamionból két típust készítenek: az egyik 480, a másik 800 kilométert fut majd egy feltöltéssel, és az áruk valahol 45-55 millió forint között lesz, ami kb. 30 százalékkal magasabb, mint egy hasonló képességű dízeljármű esetében.


Fáczán Gergely, a Volvo Trucks Hungary értékesítési vezetője szerint az elektromos teherfuvarozás igazi felfutásához a gyártók és a klímavédelmi előírásokat hozó államok mellett nyilván az üzemeltetők rugalmassága is kell. A NEW technology kérdéseire válaszolva elmondta: hosszú ideje azt várja el az üzemben tartók java, hogy minél nagyobb gázolajtartály legyen a járművön, így a lehető legmesszebbre tudja eljuttatni az árut, ellentétben a mostanában forgalomba kerülő EV-k legfeljebb 300 kilométer körüli hatótávolságával. Ez kevésnek tűnhet, viszont a Volvo alapos statisztikákat készített a fuvarfeladatokról, és kiderült, hogy ezek „bő egyharmada, már-már fele 300 kilométeren aluli”, vagyis az áru olyan távolságra megy, amivel egy mai elektromos teherautó is elboldogulna. Fáczán hangsúlyozta: azoknak a vállalkozásoknak, amelyeknek rövidebb távú fuvarjaik vannak, már most érdemes elkezdeni az átállást. Nem biztos, hogy rögtön egész flottában érdemes gondolkodni, hiszen egy-két jármű tesztjellegű bevezetésével rögtön rengeteg tapasztalatra lehet szert tenni. A sorcsere a legtöbbek számára valószínűleg nem is menne azonnal, jegyezte meg, hiszen a jelenleg elérhető vagy előrendelhető EV-k kb. ötször annyiba kerülnek, mint dízelüzemű társaik.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology