A Japan Engine Corporation (J-ENG) augusztus végére elkészítette az első teljes értékű, teljes méretű kereskedelmi hajómotort, az ún. 7UEC50LSJA-HPSCR típust. A szám- és betűkód azt jelöli, hogy az eszközt 50 centiméter furattal, hét hengerrel és nagynyomású SCR-ral építették.
A hivatalos tesztüzemet augusztus utolsó napjaiban tartották: a motort ammónia- és nehézolaj-üzemmódban is megvizsgálták, majd a fő alkatrészek ellenőrzése után a ClassNK tanúsította a motor környezetvédelmi teljesítményét és biztonságát.
Ezzel a J-ENG előtt megnyílt az út, hogy a 7UEC50LSJA-HPSCR-t októberben leszállítsa, majd beépítse egy ammóniával üzemeltethető közepes gázszállító (AFMGC) hajóba, amelyet a Japan Marine United Corporation (JMU) épít, és várhatóan 2026-ban áll szolgálatba.
Hosszú munka előzte meg az ammóniaüzemű hajómotor beépítését
A J-ENG 2023 májusa és 2024 szeptembere között körülbelül 1000 órányi tesztet hajtott végre egy egyhengeres ammóniás tesztmotorral a Mitsubishi Heavy Industries Nagaszakiban található kutató-fejlesztő központjában.
Az eredmények alapján elkészítették az első teljes méretű kereskedelmi motort, és 2025 áprilisában megkezdték az ammónia üzemanyaggal végzett teszteket.
Az ezt követő öt hónap alatt a motor összesen 700 órányi gondos tesztelésen ment keresztül. A vizsgálatok során optimalizálták a teljesítményt, illetve ellenőrizték a motor megbízhatóságát és biztonsági jellemzőit, köztük a mérgező ammónia szivárgásmegelőző és ellenőrző rendszereit.
A próbaüzem adatai szerint százszázalékos terhelésnél és 95 százalékos ammóniatüzelési aránynál a dinitrogén-oxid kibocsátás több mint 90 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázkibocsátást eredményezett.
Közben a nitrogén-oxid kibocsátás is a felére csökkent a nehézolajos motorokhoz viszonyítva, míg az el nem égett ammónia kibocsátása gyakorlatilag nullára süllyedt. A cég közleménye megerősíti továbbá, hogy az ammóniás üzemmódban a hőhatásfok eléri vagy meghaladja a nehézolajos üzemmód értékét.
A J-ENG az 50 cm furatú motor mellett párhuzamosan egy 60 cm furatú ammóniás motort is fejleszt, hogy megfeleljen a jövőben piacra kerülő különféle ammóniás hajók igényeinek. Ezzel kapcsolatban már most több ígéretes utóprojekt zajlik.
A J-ENG állami támogatással új gyárat is épít, ami 2028-ban kezdi meg működését.
A cél az, hogy a vállalat a következő generációs üzemanyagmotorok bevezetésével hozzájáruljon Japán hajózási és hajóépítési iparának fejlődéséhez, a hajózási ágazat üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséhez, valamint a 2050-re kitűzött karbonsemlegesség megvalósításához.
Gábor János, NEW technology



