Barion Pixel

Emissziót csökkentő acélgyártó technológiát dolgoztak ki

A Sheffield Egyetem mérnökei nagy áttörést értek el: az autógyártáshoz használt acél újragondolásával csökkenteni tudják a járművek karbonkibocsátását, írja a The Engineer, a Nature magazinban megjelent tanulmányra hivatkozva.

A Mark Rainforth és Dr. Junheng Gao professzorok vezette csapat az Anyagtudományi és Műszaki Tanszéken fejlesztett ki egy minden eddiginél könnyebb, mégis nagy szilárdságú acélfajtát, amelyet az autógyártás során lehetne felhasználni, jelentősen kisebb tömegű, tehát sokkal fenntarthatóbb járművek készítésére.

A kutatók technikájával olyan erős acélt lehet alkotni, hogy a belőle készült 1 centiméter vastagságú huzal elbír akár 15 tonnát is. Ennek 45 százalékos megnyújtásával elég képlékeny anyagot kapunk ahhoz, hogy akár bonyolult formákat tudjunk belőle kihozni. Az új megoldáshoz rézre is szükség van, ami tovább növeli a fenntarthatóságot, hiszen rengeteg újrahasznosítható eszközben, például elektromos vezetékekben is megtalálható. „A rezet többnyire kerülik az acélgyártók, mivel negatív hatása lehet a hagyományos ötvözetekre”, magyarázta Rainforth. „Mi ugyanakkor egy teljesen új technológiát dolgoztunk ki, amellyel a világon a legjobb minőségű acélt készíthetjük el, réz felhasználásával.”



- Hirdetés -

A tudósok arra jöttek rá, hogy az acél hőkezelése során jelenlévő réz gyorsabb kicsapódást eredményez, ezzel akadályozza az anyag mikrostruktúrájában lévő szemcsék tágulását. A végeredmény egy ultrafinom szerkezetű, tehát jól alakítható, ugyanakkor rendkívüli szilárdságú anyag lett.

A tanulmány szerint egy átlagos autó kb. 900 kg acélt tartalmaz. Ha ennek tömegét bármilyen módon sikerül csökkenteni, az javítja a jármű teljesítményét, miközben csökkenti az ökológiai lábnyomát. Az új módszerrel kevesebb nyersanyag kell a gyártáshoz, és az alkatrészek össztömege a teljesítményszint megtartása mellett is jelentősen redukálható.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

NEW technology