Európai áttörés az akkumulátorok újrahasznosításában: ipari méretben visszanyerhető a grafit
Egy német startup, a tozero sikeresen tesztelt egy akkumulátorcella-prototípust, amely száz százalékban újrahasznosított grafitot tartalmaz. Az ebből a nyersanyagból szinte egy az egyben importra szoruló Európában ez az első hasonló, ipari méretű kísérlet, és az eredmények azt mutatják, hogy az újrahasznosított anyag teljesítménye megegyezik a hagyományos, elsődleges grafitéval.
A startup azt állítja, hogy eddig csak laboratóriumi körülmények között sikerült hasonló eredményt elérni, de most ipari méretben is bizonyították az eljárás működőképességét. Az újrahasznosított grafit így anódként használható a lítiumion-akkumulátorokban, ami jelentős előrelépés az akkumulátor-újrahasznosítás terén.
A tozero a tervek szerint 2027-re már évi kétezer tonna újrahasznosított grafitot állít majd elő, 2030-ra pedig tízezer tonna fölé emelné ezt a mennyiséget.
A lítiumion-akkumulátorok fő anódanyaga továbbra is a grafit, de Európában kevés lelőhelyen található meg, miközben az uniós kereslete a jelenlegi szint 20-25-szörösére is nőhet 2040-ig. Ez óriási ellátási kockázatokat vet fel. Jelenleg az európai grafit 98 százaléka importból származik, és a globális ellátás több mint 90 százalékát Kína uralja, szóval az öreg kontinens akkumulátorgyártói finoman szólva is ki vannak téve a kereskedelmi korlátozásoknak és az ellátási zavaroknak. Hasonló helyzet alakult ki a lítiummal kapcsolatban is, amelyből szintén kevés forrás található Európában. A tozero a BMW, a MAN és a Webasto vállalatokkal együttműködve már dolgozik is azon, hogy az akkumulátor-újrahasznosításból származó „fekete masszából” visszanyerje a lítiumot – emlékeztet az eeNews.
Új megoldás a grafit visszanyerésére leselejtezett akkumulátorokból
A hagyományos újrahasznosítási eljárások gyakran a grafit elégetésével és anyagveszteséggel járnak, mivel erős savakat használnak hozzá. A tozero eljárása ezzel szemben ipari méretben több mint 80 százalékos hatékonysággal képes visszanyerni a grafitot, miközben megőrzi annak tulajdonságait. Az így kapott anyagot ismét akkumulátorminőségűvé lehet finomítani. A vállalat célja, hogy az üzem kapacitását növelve még több kritikus anyagot nyerjen vissza, és ezzel támogassa a vállalatokat az ellátási láncok helyi biztosításában és a fenntarthatóbb termelésben.
A startup már több mint tíz ország akkumulátorhulladék-gyűjtő cégeivel dolgozik együtt annak érdekében, hogy a fekete masszából lítiumot és grafitot állítsanak elő Európában. Ezzel nemcsak az importfüggőséget, hanem az akkumulátorgyártás szénlábnyomát is mérsékelnék.
Gábor János, NEW technology



