Ez több mint jó, ez már optimális
Új szolgáltatással bővültek az ENGEL által nyújtott szakmai támogatások
Egy dinamikus és versenyalapú környezetben a folyamatos fejlődés elengedhetetlen a vállalkozások sikeréhez. A gyártásoptimalizálás a műanyagiparban is egy állandó folyamat, amelynek során az értékteremtő folyamatok fejleszthető pontjait azonosítják és valósítják meg a hatékonyság növelése, a költségek csökkentése és a minőség javítása érdekében. Az ENGEL-nél mindezt már dedikált szolgáltatási kör segíti, aminek működéséről Nemes Csongor alkalmazástechnikai mérnököt kérdeztük.
Mennyire jó géptulajdonosok a magyar cégek?
A nagyon elhanyagolt gépparktól a nagyon gondosan karbantartott berendezésekig mindent láttunk már. Általánosságban elmondható, hogy a multinacionális cégeknek több lehetőségük van a gépek állapotának megőrzésére, mint a hazai tulajdonú kkv-knak, már csak azért is, mert rendelkeznek erre dedikált munkatársakkal. Most viszont, hogy kevesebb új gépet vásárol az ipar, a mi munkánk minden szegmensben megnövekedett, hiszen a meglévő gépparkból kell minél többet kihozni.
Milyen tipikus meghibásodások fordulnak elő a gépeknél a normál használatban?
Beszélhetünk alkalmi meghibásodásokról, ami jelenthet szoftverhibát vagy a hidraulikus, illetve elektromos gépegységek mechanikai meghibásodását. Ezeket nem lehet előre jelezni, de léteznek kopóalkatrészek is, amelyek élettartama – főleg a fröccsegységben található plasztifikáló henger, a csiga, a csigacsúcs stb. esetében – előre jelezhető, így meghibásodásuk kivédhető. A Magyarországon 2023-ban indult alkalmazástechnológia egyik feladata éppen az, hogy ezekben a kérdésekben is támogassa az ügyfeleket.
A gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy csak akkor jeleznek az ügyfelek, ha már megtörtént a baj, előzetesen a folyamatok közösen történő ellenőrzése nem, vagy csak nagyon ritkán valósul meg. Az alkalmazástechnikai pozíció létrehozásának egyik fő indoka éppen az volt, hogy még azelőtt tudjunk segíteni, mielőtt megtörténik a baj.
Milyen konstrukcióban érhető el az alkalmazástechnológia szolgáltatás?
Amikor a munkám az értékesítést támogatja, akkor a választott technológiától függően engem is bevonnak ennek tisztázásába. A gép üzembe helyezése után egynapos alkalmazástechnológiai támogatást tartok az ügyfél telephelyén, néhány hónap elteltével pedig én keresem fel az ügyfelet és nézem meg a gépet működés közben. Ez is egy teljesen ingyenes szolgáltatás, és egy ilyen látogatás alkalmával mutathatom meg pl. több funkció előnyét és használatát, amik eleve benne voltak a gépükben. De ilyenkor mutathatom meg az időközben kifejlesztett újdonságokat, és javaslatokat is tehetek az optimális működtetésre. Mindez azt célozza, hogy maximális termelékenységet érhessen el az ügyfél.
Vannak ezenkívül az alkalmazástechnológiának fizetős szolgáltatásai is, amik rendszerint akkor kerülnek elő, ha az ügyfél problémát észlel; reklamációt kap, túl magas selejtarányt gyárt, vagy egyéb látható hibát észlel a terméken. Ha gépoldalról akarja megnézni a folyamatot, akkor megkeresi az alkalmazástechnológust, és együtt tekintjük át a gép működését. Néhány alapkérdéssel olykor távolról is sikerült orvosolni a problémát, de ha ez nem sikerül, akkor következik a helyszíni munka napidíjas konstrukcióban. A távoli segítségnyújtás sikeressége természetesen nagyban függ attól, hogy az ügyfél mennyire járatos a fröccsöntésben.
Mik a fő kihívások a hibakeresésben?
Ahány fröccsöntött termék, annyi technológia. Próbálom globálisan nézni a dolgokat, és nem csak a gépoldalra fókuszálni, hiszen sokszor szembesülök azzal, hogy a gépet hibáztatják a termék minősége miatt, mert a lehető legegyszerűbb a gépi paramétereket módosítani; csak néhány gombnyomás és máris van látszata a kieső darab minőségén a beavatkozásnak. Ha a gépoldali hibát ki tudjuk zárni, akkor érdemes átnézni minden perifériát – környezeti változások, szárító, temperáló, szerszám, szerszámfűtés, a beszállított anyag sarzs ingadozása stb. –, amiben szintén segítek az ügyfeleknek. Nincs célszámunk arra, hogy mennyi hibát kell megoldanom távolról, csak az számít, hogy a gép értéket teremtsen az ügyfeleknek.
Milyen egyéb szolgáltatásokkal segíti az ügyfeleket az alkalmazástechnológia?
A letelepített új gépek esetében a rutinlátogatás során a gépekben található 50 órás próbalicenceket is bemutatom az ügyfél gyártási körülményeire vonatkoztatva. Az ENGEL ugyanis kifejlesztett néhány szoftvert, amik képesek a gyártást optimalizálni, szabályozni, illetve felügyelni. A szoftverek az IQ (intelligent Quality) termékcsalád részei.
Az IQ Melt Control az adagolási sebességet optimalizálja, az IQ Hold Control pedig az optimális utánnyomási idő meghatározásában segít. Az IQ Weight Control szabályzó szoftver a termék tömegét, ezáltal annak minőségét tartja állandó értéken. Az IQ Clamp control a záróerő-optimalizálást, illetve szabályozást végzi. Az IQ Flow control az integrált temperálók és az E-Flomo (Engel Flow Monitoring System) együttesével a szerszámtemperálást szabályozza és energiát takarít meg. Az IQ Process Observer már egy felügyeleti szoftver, ami több száz paramétert figyel a háttérben, és szűri, illetve kategorizálja, majd megjeleníti a számunkra legrelevánsabbakat, amik a termék minőségére hatással lehetnek. 50 óra elég sok, ez idő alatt az ügyfél megtapasztalhatja, hogy az IQ termékek segítségével csökkenthető az energiafelhasználás, redukálható a selejtszám, idő takarítható meg, javítható a gyártási minőség, illetve az IQ termékek megoldást jelenthetnek a munkaerőhiányra is. Ezen tapasztalatok nyomán az ügyfél pedig eldöntheti, hogy megvásárolja-e az adott szoftvereket.
Felgyorsult a világ, és újabbnál újabb technológiák, műszaki megoldások látnak napvilágot. Az ügyfelek a napi feladataik és problémáik mellett nem mindig tudnak lépést tartani az újdonságokkal. Itt jön képbe az alkalmazástechnika, aminek keretein belül az ügyfeleket segíteni tudom a gépekkel érkező új fejlesztések megértésében, használhatóságában és a gyártási körülményekbe illeszthetőségében. A hagyományos technológiák beállításán, optimalizálásán túl olyan különleges technológiákat is beállítok az ügyfél telephelyén, mint például a MuCell (nitrogénnel dúsított fröccsöntés), illetve a LIM (folyékony szilikon fröccsöntés) eljárások.
Energiatakarékossági célokból hányan szeretnék optimalizálni a fröccsöntés folyamatát?
Egészen két évvel ezelőttig senkit sem érdekelt a termelési folyamat ezen vetülete. Ha sikerült legyártani az alkatrészt, annak mindenki örült, és nem akart továbblépni. Ma viszont más a helyzet. Egy terméket le lehet gyártani jól is, de optimálisan is, így egyre többen nézik meg, hogy mit tudnak még kihozni a gépeikből akár az energiatakarékosság, akár a ciklusidők terén. Az automatizálás célja pedig szinte minden esetben a szakképzett munkaerő hiányának orvoslása, de ezzel nem az alkalmazástechnológiát, hanem globálisan az ENGEL-t keresik meg az ügyfelek.