Ezzel a megoldással GPS, szenzor és kamera sem kell a drónoknak, hogy pontosan navigáljanak
Az autonóm drónok számára komoly kihívást jelent a navigáció a nagy, gyengén megvilágított beltéri környezetekben. Kültéren a GPS ugyan biztosítja a helymeghatározást, de zárt térben ez a megoldás nem működik megbízhatóan. Az MIT kutatói új technológiát, ún. „6D önnavigációt” fejlesztettek ki a probléma megoldására. A MiFly névre keresztelt rendszer rádiófrekvenciás hullámok segítségével határozza meg a drónok helyzetét – írják közleményben a fejlesztők.
A legtöbb beltéri navigációs rendszer több kamerát, szenzort vagy térben elhelyezett jelölőt használ, ami költségessé és nehézkessé teszi a működésüket. A MiFly viszont egyetlen kompakt címkével dolgozik, amelyet bármilyen felületre, akár falra is lehet rögzíteni. A címke milliméteres hullámokat ver vissza, amelyek akár teljes sötétségben használhatók, és olyan anyagokon is áthatolnak, mint a karton vagy a műanyag.
A MiFly címkék nem sugároznak saját jelet, hanem a drón által kibocsátott hullámokat verik vissza, ami minimális energiafelhasználást igényel. A rendszer megkülönbözteti a környezetből visszaverődő jeleket és a címke által visszaküldött hullámokat, így pontos helymeghatározást tesz lehetővé.
Az MIT kutatói több száz tesztrepülés során 7 centiméteres pontosságot mértek.
Bár a drónok mozgása során történő forgások bizonytalanságot vihetnek a milliméteres hullámok segítségével végzett mérésekbe, a tudósok ezt is megoldották egy modulációs technikával. Ennek köszönhetően a címke megváltoztatja a visszavert jelek frekvenciáját, így a drón képes elkülöníteni a fontos információkat a háttérzajtól.
A fejlesztők az MIT laboratóriumaiban, az egyetem alatti alagutakban és ellenőrzött repülési területeken tesztelték a rendszert. A MiFly minden esetben pontosan működött, és akár hatméteres távolságból is képes volt meghatározni a drón helyzetét, még akkor is, ha a címke részben takarásban volt.
A technológia lehetővé teszi, hogy a drónok a raktárakban emberi beavatkozás nélkül szállítsanak tárgyakat. Ez az automatizált megoldás hatékonyan működhet alagutakban vagy katasztrófa sújtotta területeken is. A kutatók azonban nem érik be ennyivel: a rendszer továbbfejlesztésén dolgoznak, hogy még megbízhatóbbá tegyék azt különböző kereskedelmi felhasználási területeken is.
Gábor János, NEW technology