Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Fenntartható utasszállító repülőt épít a NASA és a Boeing

Olyan futurisztikus gépet álmodtak, ami a mostaniakhoz képest sokkal hatékonyabban használja fel az üzemanyagot, így jelentősen csökkentené a polgári repülésből származó emissziót, vagyis összességében a légi közlekedés klímaváltozásra gyakorolt negatív hatását. A The Verge a NASA bejelentése nyomán írta meg, hogy a nagyszabású program partnere a Boeing lesz.

 „A legtöbben űrügynökségként és légi közlekedési ügynökségként gondolnak a NASA-ra. Pedig egyben klímaügynökség is: egyszerre figyeli a Földet az űrből – például műholdakat használ a globális időjárási viszonyok és a vízrendszerek megfigyelésére – és technológiákat fejleszt a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére” – mutatott rá az együttműködést bejelentő sajtótájékoztatón Bill Nelson, a NASA igazgatója.

Az ügynökségnek és a repülőipari cégnek nem ez lesz az első közös munkája, hiszen korábban együtt dolgoztak a teljesen elektromos X-57 Maxwell kisgép, valamint a teherszállító óriás, a Super Guppy kifejlesztésén. A projektek során olyan repüléstechnológiai innovációkat értek el, amiket a polgári utasszállítóknál is használni lehetne – például arra, hogy fenntarthatóbbá tegyék őket.

- Hirdetés -

Nelson szerint nem lenne újdonság, hogy az űrügynökség valamelyik vívmánya megjelenik a kereskedelmi szektorban, hiszen „ma bármilyen repülőgépre üljön is valaki, azt NASA technológia veszi körül”. A szervezet az 1970-es évek óta foglalkozik például a gépszárnyak aerodinamikai fejlesztésével, így azóta gyakorlatilag minden utasszállító típusba is beköltöztek a megoldásaik. Most azt remélik, hogy az új, fenntartható repülést megcélzó projektjük eredményei hasonló módon elterjednek az egész világon.

A cél egy hatékonyabb motorokkal és a törzshöz a mostaninál magasabban kapcsolódó, hosszabb, keskenyebb, merevítőkkel kitámasztott szárnyakkal ellátott utasszállító megépítése. Az új szerkezet a NASA és a Boeing tervezői szerint kevesebb légellenállást, közben viszont nagyobb felhajtóerőt fog eredményezni. Bob Pearce, a NASA Repülés Kutatási Igazgatóságának munkatársa közölte: ennek a konfigurációnak az aerodinamikája régóta ismert: ha növeljük a szárny oldalarányát, azzal visszafogjuk az indukált légellenállást. „Ma már tudjuk, hogy ha ezt csináljuk, akkor javul az aerodinamika, így kevesebb üzemanyagot égetünk el”.

A struktúrával kapcsolatos legnagyobb kihívást az jelenti, hogy az új szárnyszerkezet nem növelheti a repülőgép önsúlyát. A Boeing valójában már három éve dolgozik rajta, hogy megoldja ezt és a nyilván kismillió másik problémát. Jelenleg úgy számolnak, hogy az első prototípus 2028-ban fog felszállni, aztán a technológia valamikor a 2030-as években éri el a kereskedelmi szektort.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology