Barion Pixel

Hibrid elektromos repülőkhöz készít turbógenerátort a Rolls-Royce

A brit vállalat fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF), majd később hidrogénnel üzemelő turbógenerátort tervez piacra dobni, hibrid elektromos repülők meghajtására. A technológiát a Párizsi Légi Szalonon mutatták be, majd közleményben tudatták: az alkatrész várhatóan 2029-ben jelenik meg; addig a Rolls-Royce keményen dolgozik rajta, hogy megfeleljen a repülőgépipar új trendjeinek.

A vállalat a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének igényével próbál átállni fenntarthatóbb hajtóművek építésére, és ebben a törekvésben kulcsszerepet szán az elektromos és hibrid motoroknak. A jövő repülésének letéteményeseként arra összpontosítanak, hogy olyan technológiával álljanak elő, ami mellett a fosszilis tüzelőanyagok már szóba sem kerülhetnek.

A derby-i gyártó még tavaly árulta el a turbógenerátorról, hogy az teljesen integrált kialakítású – vagyis a gázturbina, a generátor és a teljesítményelektronika mind egy kompakt és könnyű hajtóműbe illeszkedik. A fenntartható SAF területén elért fejlődés lehetővé teszi a Rolls-Royce számára, hogy a hajtóművet alacsony szén-dioxid-kibocsátással üzemeltesse, de ha kiforr a technológia, egy az egyben áttérnek hidrogén üzemanyagra.

- Hirdetés -

A generátor közvetlenül a légcsavarok meghajtására vagy a fedélzeti akkumulátorok töltésére használható, így az üzemeltetők szükség szerint válthatnának az akkumulátor és a generátor között, ami lehetővé teszi a repülőgép hatótávolságának növelését.

Mivel a turbógenerátor finanszírozásának egy részét a német Gazdasági és Éghajlatvédelmi Minisztérium biztosítja, a Rolls-Royce elsősorban a Berlin melletti Dahlewitzben, valamint a Magyarországon található központjában teszteli a motort. Hazánk úgy kerül a képbe, hogy az Egyesült Királyságból kiszervezett munkát akkumulátorgyáraktól elérhetőbb távolságokban hajtják végre, hiszen a gyár a luxusautói mellett a jövőbeli repülőgépeibe is akkumulátorcsomagokat kíván beépíteni.

A vállalat a fejlett légi mobilitás (Advanced Air Mobility: AAM) piacát is szemmel tartja, így nem zárja ki részvételét a városi és regionális közlekedésre tervezett eVTOL-ok szegmensében sem. Ezenkívül nagy hangsúlyt fektet az AAM repülőgépek energetikai megoldásainak fejlesztésére is. Ennek részeként a turbógenerátor kifejezetten jól illeszkedik az iparág rövid távú igényeihez.

SAF használata esetén a turbógenerátor várhatóan 500kW és 1200kW közötti fedélzeti teljesítményt biztosít, ami nagyobb, mint amit a mai eVTOL-ok villanymotorjai nyújtanak, és hozzájuk képest várhatóan a hatótávolsága is nagyobb lesz.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology