Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Hidrogén-meghajtású kamiont mutattak be és tankoltak meg Budapesten

A Gebrüder Weiss Magyarországon elsőként tesztel hidrogén-meghajtású teherautót fuvarfeladatok végrehajtására. A Hyundai XCIENT típusú kamion ezekben a napokban a Linde Gáz Magyarország Zrt. közreműködésével, karbonkibocsátás-mentesen továbbítja a GW ügyfeleinek küldeményeit. A tesztfutás része a cég elkötelezett fenntarthatósági politikájának, amelynek célja a működéssel összefüggő emisszió nullára csökkentése – hallgattuk meg élőben a projektben résztvevő cégek és szervetek vezetőit.

A 17 tonna hasznos teher szállítására alkalmas, egy feltöltéssel akár 400 kilométer hatótávolságú tehergépkocsit sajtótájékoztatón mutatták be csütörtökön, a Linde Gáz budapesti telephelyén, amin a NEW technology magazin is részt vett. Az eseményen kiderült, hogy a GW a világon az elsők között használ logisztikai feladatokra zöldhidrogén-üzemű teherautót. Egy ugyanilyen jármű már két éve rója az utakat, Svájcban – remek tapasztalatok mellett. A 36 tonna össztömegű kamion az áruterítési feladatok teljesítése során évente kb. 70 ezer kilométert tesz meg, így a GW már ezzel az egy járművel évi nyolcvan tonna szén-dioxidtól kíméli meg a légkört.

Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke a rendezvényen tartott előadásában közölte: ma már rengeteg magyar cég érdeklődik a hidrogén iránt, hiszen üzleti perspektívát látnak benne. Ez annak ismeretében szerinte nem is kérdéses, hogy az Európai Uniónak, így hazánknak is 2050-re el kell érnie a fosszilis üzemanyagoktól mentes közúti közlekedést. „Német kollégáim 2030-ra már 20 millió tonna megújuló forrásból származó hidrogént akarnak felhasználni. Hál’ istennek egyre többen beszélgetünk és egyre többen cselekszünk is a hidrogén területén, így ebben az évben már megjelennek az első fecskék” – utalt a GW hazánkban is bemutatkozó Hyundai XCIENT kamionjára. „A közlekedés a hidrogénfelhasználás egyik legfontosabb ága, és ezen belül is a teherforgalom adja a közúti kibocsátás 75 százalékát, ezért szövetségünk is rendkívül fontosnak tartja, hogy mielőbb megtörténjen a váltás.”

- Hirdetés -

Hegedüs Ákos, a Linde Gáz Magyarország Zrt. vezérigazgatója a hidrogén-üzemanyag magyarországi tankolási lehetőségeiről, valamint a zöld hidrogén hazai gyártásával összefüggő tervekről beszélt a sajtótájékoztatón. „A hidrogén nem új anyag: sok tíz éve gyártják Európában és gyártjuk mi is, de a felhasználási lehetőségei nagyot változtak az elmúlt időszakban. Két évvel ezelőtt sikerült megnyitnunk egy egyelőre nem publikus hidrogéntöltő állomást, Magyarországon elsőként, és bármennyire is furcsa, töltöttünk már vele a személyautón és buszon kívül hajót is” – szemléltette a technológiában rejlő potenciált. Hozzátette: bízik benne, hogy hamarosan még több hazai helyszínen indulhat meg a kereskedelmi méretű hidrogénellátás.

Varga Bálint, a Gebrüder Weiss ügyvezetője kijelentette, hogy a vállalata a technológia legkorábbi szakaszaiban alkalmazza a már elérhető zöld technológiákat, köztük az elektromos, LNG és CNG meghajtást. A társaság zöld logisztika iránti elkötelezettségét mutatja, hogy egy elektromos flotta első tíz járműve épp a napokban kezdte meg a házhozszállításért felelős üzletág küldeményeinek továbbítását. A saját emissziómentes járművek Budapest, Győr, Zalaegerszeg, Pécs és Szeged belvárosi területein közlekednek, és a flotta hamarosan további tíz furgonnal egészül ki. A fejlesztés következő lépcsőfoka a min. 250-300 km hatótávú elektromos járművek beszerzése lesz.

„Ez a jármű az első, ami nem kíván semmilyen kompromisszumot” – mutatott a kamionra Varga Bálint. „És ez a fő szempont, hogy a felhasználó, így a sofőr vagy a fuvarszervező részéről semmilyen kompromisszumot nem igényel. Az önsúlya, a teljesítménye, az utántöltés gyorsasága és a hatótávja nagyságrendileg egyezik egy dízeljárműével. Ez hatalmas dolog.”

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology