Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Így teszi tönkre a cégeket a rossz inventory

- Hirdetés -

A nem megfelelő készletmenedzsment rengeteg idejébe, pénzébe és végeredményben a sikerességébe kerülhet egy cégnek. Rontja a szervezeti és üzleti teljesítményt, rosszul meghatározott haszonkulcsokat és irreális költségnövekedést eredményez.

Még a legnagyobbakkal is megesik: a Walmart azóta ügyel kínosan a jól összeállított inventoryra, hogy 2013-ban nem kevesebb, mint hárommilliárd dollárt veszített készlethiányok miatt, és hónapokig szenvedett, mire elhárította a bajt. Ha még egy elvileg olajozottan működő üzletláncnál is zavart kelthet, vajon mekkora bajjal jár egy kisebb vállalkozás számára? Sokan emiatt húzzák le a rolót, majd úsznak évekig az adósságban. Pedig kellő tudatossággal remekül orvosolható problémáról van szó.

A témával foglalkozó tanulmányok egybehangzóan arra a konklúzióra jutnak, hogy a gyárak komoly készletmenedzsment-problémákkal küszködnek. Nincsenek felkészülve rá, hogy gátat szabjanak az elszabaduló költségeknek, a dolgozói túlóráknak, a szükségtelenül drága értékesítési folyamatnak, az alvállalkozói mulasztásoknak vagy a büntetéseknek.

A hibás készletmenedzsment jelei

Üzletáganként más és más hiányosságok jelzik a rosszul kezelt inventoryt, de ez a néhány szinte mindenhol jelentkezik:

  • gyakori készlethiány,
  • magas költség,
  • csökkenő készletforgalom,
  • kiegyensúlyozatlan átfutási idő,
  • elszállt munkabér,
  • irreálisan nagy anyag- és termékraktározási költség,
  • hibás táblázatkezelés,
  • pontatlan szállítás,
  • ügyfélveszteség,
  • raktáron ragadt készletek.

A káros hatásokat akár több száz különböző tényező együttállása okozhatja, és a legtöbb –  ha nem mind – összefüggésben van a cég készletmenedzsmentjével. Hol keressük tehát a gondot?

1. Táblázatok

A legtöbb kis- és középvállalkozás Excelben vezeti az inventoryt, és ez általában jól van így, viszont kiderült, hogy pusztító problémákhoz is vezethet. Erre Stephen Powell, a Tuck School of Business professzora világított rá, amikor 25, véletlenszerűen kiválasztott táblázatból 15-ben talált hibát, összesen 117-et. A hibák 40 százaléka minimális hatással volt a vállalkozás üzleti teljesítményére, ám hét táblázat tulajdonosa elképesztő, 4-110 millió dolláros veszteséget szenvedett el.

2. Kézi leltár és készletkövetés

Csak kisebb vállalkozásoknál működik, de még náluk is időigényes folyamat, és tele van hibalehetőséggel. Nagyobb cégek esetében gyakorlatilag törvényszerű, hogy a vezetés nem a valós számokkal szembesül, és indul a dominó.

3. Hamis előrejelzések

A nyersanyagok túlrendelését és bent ragadt készleteket eredményez, ha a cégnek nem áll rendelkezésére pontos előrejelzés az ügyfelek piaci magatartásáról, a legkelendőbb cikkekről, az eladási trendekről és más fontos adatokról. Megfelelő riportok nélkül a hitelfelvétel is sokkal kockázatosabb!

Megoldás

A készletmenedzsmentről szóló szakkiadványok megismerése mellett érdemes felhő alapú szolgáltatásokhoz nyúlni. A legjobb rendszerek állandóan frissülő előrejelzéseket, automatikus adatbevitelt, valós idejű készletkövetést tesznek lehetővé. Mindezek segítségével még hatékonyabb stratégia, eredményes ügyfélszolgálat, átlátható raktárjelentés és magas fokú kiberbiztonsági szint érhető el. A felhőmegoldások minden készletadatot titkosítanak, és virtuális szervereken tárolnak. Mindezeken felül egyszerűbbé és olcsóbbá teszik a megrendelések végrehajtását, az értékesítési folyamatokat és az áruszállítást. Ezek mára egy jól működő üzleti szervezet alapkövetelményeivé váltak.

Gábor János, NEW technology

Forrás és fotók: Industrial Machinery Digest

Érdemes elolvasni
NEW technology