Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Karbonkibocsátásból készülhet repülőgép-üzemanyag Portugáliában

Egy települések közötti hulladékgazdálkodási konzorciumnak (LIPOR) köszönhetően megtörténni látszik a lehetetlen: a Waste-to-Jet névre keresztelt projekt Európában elsőként valósíthatja meg a szén-dioxid repülőgép-üzemanyaggá alakítását. A tervet a fenntarthatóság iránt elkötelezett P2X Europe és a technológiát biztosító Veolia is szentesítette aláírásával – osztotta meg a The Engineer.

A precízen kidolgozott eljárás során befogják a kommunális hulladékból származó szén-dioxidot, majd egy speciális rendszerben keringetve megtisztítják, és összekeverik egy folyékony oldószerrel. Az így kapott elegy kiégetésével újrahasznosítható gáz keletkezik, miközben az oldószer is megmarad, hogy egy zárt rendszerben visszaforgassák a termelésbe. Ugyancsak bravúros megoldás született a sűrített szén-dioxid tárolására: olaj- és földgázmezők termelésből kivont fúrótornyaihoz vezetik, hogy korábban kimerült földalatti kamrákba engedve, áthatolhatatlan kőzetrétegek alatt várja az újbóli kitermelést, akár többezer éven át. A hulladékemisszió legalább 60 százalékának újrahasznosításával kecsegtető projekt elképesztő mennyiségű tartalékot halmozhat fel, hogy a nyers gázból később építő- és üzemanyagokat lehessen előállítani.

Nem mindennapi dekarbonizációs folyamatot alkottak, hiszen a biohulladék bomlásának vagy elégetésének károsanyag-kibocsátását hasznosítják újra hidrogénnel kombinálva, akár szintetikus üzemanyagként. A praktikusan e-kerozinnak vagy e-dízelnek hívott kemikália előállítására Porto Maia városrészében fog sor kerülni, és a LIPOR közlése szerint évente akár százezer tonna biogenikus gázt tudnak majd feldolgozni. A szén-dioxid-leválasztó technológia egy olyan energia-visszanyerő létesítmény része lesz, ami eleve zéró vagy negatív emissziós működéssel állít elő villamosenergiát.

A konzorcium szerint nagy áttörés előtt állnak, mivel a hulladékfeldolgozás segítségével előállított üzemanyagok nagyban hozzájárulhatnak a körforgásos gazdaság megvalósításához. Mindezt egy interdiszciplináris összefogás eredményezheti: a többféle területen dolgozó cégek együttműködése az üvegházhatású gázok eddig lehetetlennek hitt újrahasznosítását valósítja meg, ráadásul kibocsátásmentes üzemekben, ami dupla győzelem, hiszen egyidejűleg semlegesíti a hulladékgazdálkodást és a közlekedést.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology