Másfélszer nagyobb energiasűrűséget bír az új, gyorstöltésre szabott EV-akkumulátor
Az energiatárolási megoldásokat gyártó svájci Leclanché SA bemutatta az XN50-et, a világ első lítiumion-akkumulátorcelláját, amely nióbiumalapú anódot használ. Az új fejlesztés különösen kiemelkedő teljesítményt nyújt a nehézgépjárművek, a vasúti és tengeri közlekedési eszközök esetében – áll a vállalat közleményében.
„Örömmel jelentjük be a világ első kereskedelmi forgalomban kapható XNO Li-ion akkumulátorcellájának megjelenését, ami hamarosan kiszorítja a lítium-titanát-oxid (LTO) technológiát a termékskálánkból. Ez kiegészíti majd a jelenlegi grafit/lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (G/NMC) kínálatunkat mint ideális, gyorsan tölthető akkumulátormegoldás a nehéz alkalmazásokhoz” – közölte Pierre Blanc vezérigazgató.
Az akkumulátor a cambridge-i székhelyű Echion Technologies XNO technológiáját alkalmazza, ami a nióbiumalapú anódanyagok világvezető szállítója. A Leclanché szerint az XN50 energiasűrűsége 50 százalékkal jobb, mint az LTO technológia, és támogatja a gyorstöltést. A cella kiválóan működik szélsőséges körülmények között, miközben magas szintű teljesítményt és kivételes biztonságot nyújt. Az új akkumulátortechnológia több mint tízezer ciklusos élettartamot ígér, miközben az akkumulátor kapacitása kevesebb mint három százalékkal csökken a hosszabb távú használat után.
Az XN50 ellenállása mindössze 15 százalékkal nőtt 1000 töltési-kisütési ciklus után, 45 Celsius-fokon, ráadásul örök vegyi anyagoktól mentes eszköz, vízbázisú katódformulája pedig csökkenti a környezeti terhelést.
Jean de La Verpilliere, az Echion Technologies vezérigazgatója külön gratulált a svájci csapat sikeréhez, és kijelentette, hogy a Leclanché akkumulátorcellája „új szabványt teremt a nehéz alkalmazásokra szánt Li-ion akkumulátorok terén.”
Egy, a Genti Egyetemen végzett összehasonlító elemzés szerint az XNO anódanyag globális felmelegedési potenciálja 51 százalékkal alacsonyabb, mint az alternatív megoldásoké. Az XN50 technológia korszerűségével és fenntarthatóságával várhatóan forradalmasítja az energiatárolást, és robusztus, fenntartható alternatívát kínál a hagyományos akkumulátorok helyett.
Az XNO technológiával működő alkalmazások között megtalálhatóak az akkumulátoros és hibrid vonatok, a bányászati teherautók, a lehetőségtöltést használó elektromos buszok, valamint a nehézipari szállítóeszközök és szállítójárművek.
Gábor János, NEW technology