Összeolvadásról tárgyal a Honda és a Nissan
A Honda és a Nissan, Japán két autóipari óriása, tárgyalásokat folytat egy esetleges összeolvadásról, amely jelentős fordulatot hozhat mindkét vállalat életében, különösen azok után, hogy az elmúlt években komoly kihívásokkal kellett szembenézniük.
A cégek közös közleményben erősítették meg, hogy vizsgálják az együttműködés lehetőségeit, de konkrétumokat nem árultak el, sem az esetleges megállapodás részleteiről, sem pedig annak időzítéséről. Az első ezzel kapcsolatos információk a Nikkei Asia oldalán jelentek meg, és az üzleti lap szerint a két gyártó egyesítési tervei komoly fordulóponthoz érhetnek.
„Ahogyan azt márciusban is jeleztük, a Honda és a Nissan különböző jövőbeli együttműködési lehetőségeket vizsgál, hogy kihasználják egymás erősségeit. Amint konkrét fejlemények lesznek, tájékoztatjuk érintett partnereinket” – írták a vállalatok. Egyes értesülések szerint a tárgyalásokban részt vesz a Mitsubishi is, mint a fúzió potenciális harmadik szereplője, de ezt egyelőre senki sem erősítette meg.
A Honda és a Nissan már korábban is jelezte, hogy dolgoznak közös projekteken. Márciusban elektromos járművek fejlesztése, augusztusban pedig akkumulátortechnológia terén kezdtek együttműködésbe. Az autóipari környezet nehézségei miatt ugyanakkor mélyebb integrációra lehet szükség, ha egyenesen az összeolvadásban gondolkodnak.
A két gyártó leginkább a kínai piacon szenvedett jelentős veszteségeket. Bár a kínai vásárlók korábban szívesen választottak külföldi márkákat, az utóbbi időben már inkább a hazai gyártók dominálnak náluk, a BYD-val az élen. Ennek oka az, hogy a helyi autómárkák kínálata vonzóbbá vált, hiszen amellett, hogy technológiailag előremutatóbbak, még olcsóbbak is. Ha ez nem lenne önmagában is elég: a kínai kormány különböző ösztönzőkkel támogatja az elektromos járművek elterjedését, ami tovább növeli a hazai márkák versenyelőnyét.
Belső nehézségek: a Ghosn-botrány és a veszteségek
A Nissant, illetve a cég Renault-val fennálló partnerségét különösen megrázta a korábbi vezérigazgató botránya. A pénzügyi visszaélésekkel, sikkasztással és más üzleti csalásokkal megvádolt Carlos Ghosn 2018-as letartóztatása, majd Japánból Libanonba szökése eleve rettenetesen hatással volt a Nissanra, amelynek aztán a működési bevételei is jelentősen lecsökkentek. Idén március és szeptember között az üzemi eredmény 90 százalékkal zuhant be az előző év azonos időszakához képest.
A Honda sem mentes a kihívásoktól. Bár a vállalat 2040-re csak zéró kibocsátású járműveket tervez értékesíteni a főbb piacokon, az átállás lassan halad. Az Egyesült Államokban és Európában alacsony üzemanyagár, korlátozott töltőinfrastruktúra és növekvő piaci verseny hátráltatja az elektromos járművek iránti keresletet.
Mindezek ismeretében egy Honda–Nissan–Mitsubishi együttműködés jelentős eredményt hozhat, egyben komoly átalakulást jelenthet a globális autópiacon. Egyes szakértők szerint az autógyártók közötti szorosabb együttműködés nemcsak a költségek csökkentését, hanem az innováció felgyorsítását is elősegítheti, különösen a gyorsan fejlődő elektromos autók piacán. Az ugyanakkor továbbra is kérdés, hogy az összeolvadás mikor és milyen formában valósulhat meg, illetve a fúzió képes lesz-e kihasználni a három vállalat egyesített erőforrásait a globális autópiacon tapasztalható kihívások leküzdésére. Egy dolog biztos: a japán autóipar kulcsfontosságú változások előtt áll.
Gábor János, NEW technology