Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Megjelent az első látásalapú intelligens sebességasszisztens

A Mobileye bemutatta az első, csak látáson alapuló sebességasszisztens rendszerét, ami igazodik az Európai Unió hamarosan bevezetésre kerülő szabályozásához. Utóbbi arról rendelkezik, hogy az autógyártók mindegyikének be kell építenie a járművekbe egy automatikus sebességhatár-érzékelő biztonsági protokollt.

A Mobileye az európai tesztelést és tanúsítást követően piacra dobta a világ első, csak látásalapú intelligens sebességasszisztens (ISA) rendszerét – jelentette be közleményben a gyártó. A Mobileye által kifejlesztett, csak kamerát használó rendszer már idén használatba kerül a sorozatgyártású járművekben, így az autógyártók egy kompakt megoldással eleget tehetnek az Európai Unió új általános biztonsági előírásainak (GSR). Az ISA minden új járműmodellben megköveteli a sebességhatárok automatikus érzékelését, anélkül, hogy harmadik féltől származó térkép- és GPS-adatokra kellene támaszkodni. Magyarán: az ISA nem igényli a Google Maps és az Apple térképek vagy bármely más GPS-alkalmazás szolgáltatásait, hanem önmagában, a járműbe beépítve képes felismerni, hogy az adott környezetben milyen sebességkorlát érvényes.

A jelenlegi alternatívák kamerák és alacsony felbontású térképek kombinációjával próbálják teljesíteni az uniós szabványokat, de ez a megközelítés jellemzően magasabb költségekkel jár, hiszen túl bonyolult és nehezen integrálható, miközben nem is túlságosan megbízható.

- Hirdetés -

Kötelező lesz

2024 júliusától az EU-ban értékesített összes új személygépkocsinak meg kell felelnie a szigorú tesztekkel igazolt speciális GSR-ISA követelményeknek. Képesnek kell lenniük például a statikus és dinamikus sebességkorlátozások felismerésére – több száz fajta tábláról, több ezer országspecifikus változatban, zord időjárási körülmények és kedvezőtlen fényviszonyok között is. A járműveknek érzékelniük kell az építkezések, balesetek vagy egyéb problémák miatt elrendelt ideiglenes sebességhatárokat, amelyeket gyakran csak digitális táblákon adnak meg, valamint az olyan implicit korlátozásokat is, mint egy településtábla.

Az EU tagállamaiban a halálos kimenetelű közúti balesetek egyharmadát okozza gyorshajtás, így az új szabályozás a hatástanulmányok szerint akár 30 százalékkal csökkentheti a karambolok és 20 százalékkal a végzetes ütközések számát. Az új szabályozás értelmében minden rendszernek tájékoztatnia kell a járművezetőket a hatályos sebességkorlátozásokról, akár aktívan (amikor a jármű automatikusan, finoman lelassít a kihelyezett határérték felé), akár passzívan (amikor az ISA-rendszer értesíti a járművezetőket, ha túllépik a megengedett sebességet).

Megfelel az elvárásoknak

A szoftver a Mobileye EyeQ platformján fut, és mind a 27 uniós országban, rajtuk kívül pedig Izraelben, Norvégiában, Svájcban és Törökországban is megszerezte a bevezetéshez szükséges tanúsítványt. Az EyeQ4 és EyeQ6 alapú ISA-rendszer lehetővé teszi az OEM-gyártók számára (akiknek járművei már rendelkeznek megfelelő chipekkel), hogy az új szabványok szerint gyártsák autóikat, pusztán az EyeQ szoftver frissítésével, vagyis új hardverkövetelmények nélkül.

Egy nemzetközi autógyártó két járműmárkájának Európában forgalomba kerülő modelljeibe már az idén beépíthetik a Mobileye ISA-rendszerét, aztán az úttörők példáját 2024-től három másik globális gyártó is követni fogja.

„A Mobileye 400 petabyte-os, a világ minden tájáról összegyűjtött vezetési felvételekből álló adatbázisa lehetővé teszi, hogy a meglévő vezetéstámogató platformjainkhoz tervezett új szoftverrel gyorsan megfelelhessünk az autóipari biztonsági szabályozók egyre szigorúbb követelményeinek” – vázolta Dr. Gaby Hayon, a Mobileye kutatás-fejlesztésért felelős alelnöke.

Öt különböző európai ország hat független laboratóriuma tesztelte, és megerősítette, hogy a Mobileye ISA-szoftvere megfelel vagy meghaladja az EU által előírt szabványokat, míg további tesztek és tanúsítások szintén folyamatban vannak.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology