Barion Pixel

Megújul, de megtartja erényeit a Savaria Ipartechnika

Aszódi János, ügyvezető igazgató

A Savaria Ipartechnika Kft. közelmúltbeli sikereinek fontos eleme, hogy az autóiparban zajló technológiai forradalom lehetőségeivel élve, igényeire támaszkodva egyre nagyobb számban terveznek és készítenek hibrid- és elektromos járművek sorozatgyártásához szükséges prototípus-alkatrészeket, speciális készülékeket. Az ágazat trendjeit elnézve mindez még jó ideig olyan mennyiségű, a kompetenciáiknak megfelelő munkával látná el őket, amire teljes üzletmenetet lehetne alapozni. A Vas megyei Gencsapátiban működő cégnél mégis azt mondják: a cél az autóipari megrendelések arányának csökkentése. Ennek mögöttes okairól, valamint a vállalatnál zajló fejlesztésekről kérdeztük a tulajdonos-ügyvezetőt, Aszódi Jánost.

– A kérdés adott: miért nem „tesznek fel mindent” a prosperáló villanyautózásra, hiszen az eredmények alapján élen járnak az ahhoz szükséges, egyedi alkotóelemek előállításában?


- Hirdetés -

– Annyi helyről halljuk, milyen fontos a „több lábon állás”, hogy szinte már közhelynek hangzik, pedig szerintem kevés gazdasági szereplő vitatkozik a jogosságával. A közelmúltban még 70%-os volt az autóiparnak való kitettségünk, ezt mára sikerült 60%-ra szorítani, a cél pedig az 50% alá csökkentés volna, és akkor mindenképp stabilabbak, válságállóbbak lennénk. Szeretném azonban hangsúlyozni, hogy csak az arányok eltolásáról van szó, és nem a mennyiségek csökkentéséről! Vagyis most is azon vagyunk, hogy egyre több elektromos- és hibrid járműtípushoz gyártsunk nagy hozzáadott értékkel kulcsfontosságú berendezéseket, csak épp ezzel párhuzamosan más területeken szeretnénk még nagyobb előrelépést.

–  Ebből akkor egyenesen következik, hogy jelentős kapacitásbővítésre lesz szükség…

– Így igaz, ennek megfelelően már elstartolt az a több mint egymilliárd forintos összköltségű, komplex beruházás, ami a tervek szerint jövő tavaszra zárulhat le teljesen. Addigra lesz egy új, minden elemében 21. századi üzemcsarnokunk, tovább bővül a már most kiemelkedő, csúcstechnológiás gépparkunk és – ha minden jól megy – a jelenlegi 40 körüli létszám 50 közelébe nő.  A beszerzésre kerülő gépek kiválasztásánál ügyeltünk arra, hogy azok univerzálisan használhatók legyenek, azaz a lehető legtöbb területen hatékonyan alkalmazhassuk őket, mert ez kell a fentebb emlegetett kitettség csökkentéséhez.

– Melyek ezek a területek?

– Először is, a járműiparban is szeretnénk több irányba nyitni, célba vettük például az agrárgépek szegmensét, ami gyorsan fejlődik, nekünk pedig minden technológiánk és tudásunk adott a kiszolgálásához. A vasútiparban pedig már most is jelen vagyunk, fontos partnerünk például a szektorban Európa egyik legkorszerűbb üzemének számító Stadler Szolnok.

– Vannak a járműiparon kívüli ambícióik?

– Természetesen, kiemelném például az orvostechnológiai eszközök gyártását, amire szintén tökéletesen alkalmas a gépparkunk és az üzemünk. Itt reálisnak látom, hogy a 2022-es bevételünknek már a 10%-át ez a szegmens tegye ki, elsősorban hazai felvevőpiaccal. Ugyancsak hangsúlyos az elektronikai precíziós készülékek gyártása, amiben már jelentős tapasztalatunk van, a cél tehát a bővülő kapacitásunkhoz mérten gyarapítani a megrendelésállományt.

– Számos olyan területet sorolt, ahol hatalmas a „tolongás”. Mivel lehet kiemelkedni a mezőnyből?

– Biztosan azt mondják az olvasók, hogy elfogult vagyok, ha azt mondom, a minőséggel, de tény, hogy amelyik partnereinknél van szigorú minősítési eljárás, ott mindig a legmagasabb besorolást kapjuk. A volumenünk csaknem felét a kifejezetten összetett geometriájú, rendkívül kis tűréshatárú berendezések tervezése és gyártása teszi ki, márpedig az elvárt, rövid határidőkkel ezt nagyon kevesen tudják vállalni. Szerencsére a megrendelők is egyre inkább értékelik ezt. Így tudunk egyre meghatározóbb beszállítókká válni rangos hazai és multinacionális cégeknél, amelyeknek olyan minőségi alkatrészeket készítünk precíziós gyártástechnológiával, amit a legtöbb konkurensünk nem tud vállalni.

Fontos, hogy a szigorú sztenderdjeinkből nem is engedünk. Amikor például nemrég az autóipari válság miatt sok fémmegmunkáló cég átnyergelt a vasúttechnikai alkatrészgyártásra, erősen nyomott árakkal, mi nem akartunk észszerűtlenül beszállni a versenybe. Megvárjuk, hogy a piac korrigáljon és megtaláljanak minket a „profilunkba vágó” munkák, amikkel már sokszor rászolgáltunk az elismerésre.

– Végezetül: az új területek meghódításán kívül miben terveznek még megújulni?

– Egy ideje dolgozunk saját termékek piacra dobásán, ilyen például az ANNAMARK nevű, huzalos szikraforgácsoló gépeknél használt gyors szerszámbefogó. Folyamatosan fejlesztjük, teszteljük, tökéletesítjük ezeket, így nyugodtan mondhatom, hogy mostanra sokkal jobbak, mint fél évvel ezelőtt. A mostani beruházás, többek közt a jókora kapacitásbővítéssel lehetőséget ad arra is, hogy még nagyobb hangsúlyt tudjunk helyezni ezekre, és minél előbb bemutathassuk ezeket a hiánypótló termékeket. Mondhatnánk úgy is; a saját fejlesztéseinkre is több mérnöki és gépidő jut majd.

Savaria Ipartechnika

- Hirdetés -

NEW technology