A Panasonic Energy közleményben jelentette be, hogy a Sumitomo Metal Mininggal közösen új kezdeményezést indít a lítiumion akkumulátorok katódanyagában található nikkel újrahasznosítására. A program célja egy zárt körforgásos újrahasznosítási rendszer kialakítása, amelyben a használaton kívüli akkumulátorokból kinyert anyagokat újra akkumulátorok előállítására használják. Ez az első ilyen jellegű kezdeményezés a Panasonic Energy autóipari akkumulátorgyártásában.
A Sumitomo Metal Mining a Panasonic Energy japán gyáraiban keletkező akkumulátor-hulladékból vonja ki a nikkelt, amelyet később katódanyagként használ fel új akkumulátorok gyártása során. A vállalat 2017 óta foglalkozik réz és nikkel visszanyerésével elhasználódott lítiumion akkumulátorokból és akkumulátorhulladékból, amelyeket katódanyaggyártásra használnak fel.
Az új együttműködés során a Panasonic Energy oszakai gyárának akkumulátorhulladékát a Sumitomo Metal Mining Toyo Kohójában és Finomítójában, valamint az Ehime prefektúrában található Niihama Nikkelfinomítóban dolgozzák fel. Utóbbi helyszínen részben nikkelszulfáttá alakítják, amit aztán katódanyagok gyártásához használnak fel, és a Panasonic Energy lítiumion akkumulátoraiba építenek be.
A nikkel csak az első lépés a Panasonic és új partnere számára
A program kezdetben csak a nikkel újrahasznosítására összpontosít, de 2026 után kiterjesztik más kulcsfontosságú katódanyagokra, például a lítiumra és a kobaltra is. A Panasonic Energy célul tűzte ki, hogy 2030-ra az autóipari akkumulátorokban használt katódanyagok húsz százaléka újrahasznosított forrásból származzon, mivel ez a folyamat a hagyományos bányászati módszerekkel szemben csökkenti a karbonkibocsátást.
A Panasonic Energy fenntarthatósági stratégiájának részeként a vállalat a 2031-es pénzügyi év végéig a felére kívánja csökkenteni szénlábnyomát a 2022-es pénzügyi év szintjéhez képest.
Az elektromos járművek terjedésével az élettartamuk végéhez érkező autóipari akkumulátorok mennyisége várhatóan 2030 körül tetőzik. A lítiumion akkumulátorokban használt ritkafémek, például a nikkel, a kobalt és a lítium, jobban finomítottak, mint más ipari alkalmazásokban, ezért különösen értékesek. A hatékony akkumulátor-újrahasznosítási rendszer létrehozása kulcsfontosságú az elektromos járműpiac fenntartható növekedéséhez – állapítja meg a közlemény.
Gábor János, NEW technology