Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Mire van még szükség a tökéletes önvezető járművekhez?

- Hirdetés -

Sok szó esik a sofőr nélküli járművekről, de a hírek gyakran hajlamosak figyelmen kívül hagyni, hogy ezek nem önmagukban léteznek. Milyen technológiára van szükségünk a használatukhoz, azon kívül, hogy képesek „maguktól menni”?

A „vezető nélküli” fogalom évtizedek óta létezik, és az idő múlásával valósággá vált, a következő évtizedben pedig, úgy tűnik, egyenesen ez lesz a norma. De sokszor megfeledkezünk arról, mennyi másodlagos technológiai vívmányra van szükség ahhoz, hogy ez megvalósulhasson.

A Google legmeglepőbb újdonsága, a Waymo eredetileg önvezető autóprojektként indult, ma viszont már sofőr nélküli taxiszolgáltatás elindításán dolgoznak Phoenixben, az Egyesült Államokban. És a Waymo csak egyetlen cég a sok közül. Nem meglepő, hogy a sofőr nélküli autók, az őket gyártó vállalatok és startupok divatossá váltak, sok kisvállalkozás kísérletezik a vezető nélküli járművekkel, például a Drive.ai és a May Mobility. Más multinacionális vállalatok is felismerték a vezető nélküli autókban rejlő lehetőségeket. A Lyft és az Uber kedvelői mindent megtesznek az emberi sofőrök felszámolásáért, hiszen számukra ez sokkal jövedelmezőbb.

Az Apple nemrég megszerezte a „Drive.ai” szoftvert, ami azért érdekes, mert ebből is látszik, hogy a nagy technológiai cégek tudják, hosszú távon mennyire előnyösek a vezető nélküli autók. Folyamatos „próba és hiba” tesztekkel folyamatban van a fenntartható vezető nélküli járművek létrehozásának kutatása.

Kölcsönhatás más iparágakkal

Egy ideális „vezető nélküli” világban a termelékenység maximalizálható. Utasnak lenni egyedül –  anélkül, hogy aggódnia kellene a sofőr pontossága, képességei miatt –  olyan tapasztalat, amelyet a legtöbbünk eddig még nem élt át, de sokunk biztosan kényelmesnek ítélné. A sofőr nélküli járműveknek azonban igen erős gazdasági hatása is lesz a különféle iparágakra. Ezek közül a leginkább érintettek a következők lehetnek:

  • benzinkút
  • utazási alkalmazások
  • légitársaságok és szállodák
  • autógyártók és biztosítási kötvényeik.

Nem arról van szó, hogy a vezető nélküli autók negatívan befolyásolják őket, hiszen a hatás pozitív is és negatív is lehet, attól függően, hogy az iparági szereplők hogyan reagálnak majd a változásra. Egyes felmérések szerint lehetséges, hogy az emberek teljesen elhagyják a hagyományos autók használatát, mivel a megosztott közlekedés olcsóbbá válik, de a társadalmi hatásokat illetően semmi sem biztos, hiszen rengeteg olyan tényező van, ami befolyásolhat egy ilyen átállást – például hogy sokan éppen azért tartanak fent autót, hogy ne kelljen másokkal együtt utazniuk. Vannak azonban olyan területek, ahol biztosan szükség lesz módosításra: ilyenek például a biztosítási kötvények.

Mivel a professzionális járművezetők rengetegen vannak, legyen szó tömegközlekedésről, taxisofőrökről vagy éppen utazásmegosztó applikációkkal mellékállást vállaló emberekről, ezért egy ilyen változás erős hatással lehet a munkaerőpiacra. A benzinkutak függenek a mellettük elhaladó fáradt sofőröktől is, akik nemcsak tankolni mennek be, hanem pihenni, kávézni, reggelizni is. A „sofőr nélküli” világban ez nem így lesz. A turisztikai iparágak viszont előreláthatóan nyugodtan élvezhetik majd az AV-k (automata járművek) luxusát –  az olcsóbb közlekedés több ügyfelet jelenthet számukra.

A vezető nélküli autók működése

A vezető nélküli jármű olyan technológia, amely válaszok helyett egyelőre egyre több kérdést szül.  Az ilyen járművek alapvetően szenzorokra, kamerákra, útleírási rendszerre, és ami a legfontosabb, a mesterséges intelligenciára támaszkodnak. Gépi tanulás és idegi hálózatépítés révén – például az ultraibolya fények segítségével – igazodhatnak el az úton.

A hatékony hálózati rendszer lehetővé teszi a jármű számára, hogy azonosítsa a mindennapi tárgyakat, például a közlekedési lámpákat, utcatáblákat, gyalogosokat és minden egyéb akadályt. Az olyan vállalatok, mint az Audi, a Ford, a Google, a Tesla és mások fáradhatatlanul dolgoznak – próbálják létrehozni a „tökéletes” járművet. Ráadásul a vezető nélküli autók egy sor új generációs „alkalmazást” hoznak létre, amelyek kibővítik az okostelefonjainkkal megegyező funkciókat, és újratervezik őket, hogy egy jármű esetében is használhatók legyenek – gondolva itt például a navigációs eszközökre, a térképekre vagy egyéb közlekedéssel összefüggő eszközökre. A legtöbb iOS és Android alkalmazásfejlesztési szolgáltatás ennek az új ökoszisztémának a kiaknázására törekszik azáltal, hogy speciális alkalmazásokat hoz létre a vezető nélküli autók számára, például a navigációs segédeszközökhöz, az útvonal feltérképezéséhez, a szórakozáshoz való hozzáféréshez és a munka hatékonyságához.

A különböző szintek

Az automatizálás nem közelíthető meg egy egyszerű eldöntendő kérdéssel: különböző szintjei vannak annak, hogy egy jármű mennyire képes önállóan közlekedni. Ennek megkülönböztetésére öt szint létezik, amelyekből az ötödik a legideálisabb, ebben a szakaszban gyakorlatilag a jármű vesz át minden feladatot a sofőrtől.

Erre az évtizedre elértük a 4. szintet, de az autógyártók még mindig nem gondolják úgy, hogy itt az ideje normalizálni a technológiát az utakon. A „sofőrnélküliséghez” ugyanis számos kormányzati szabály kidolgozására lesz szükség, amelyeket kötelezővé is kell tenni. És ez komoly aggodalomra ad okot.

Nagy kérdés, hogy mikor számíthatunk az 5. szintű járművekre? Mára úgy tűnik, Elon Musk túlságosan optimista volt, amikor azt állította, hogy az 5. szintű önvezető járművek „nagyon közel vannak”. Annak tudatában viszont, hogy Musk folyamatosan olyan projektekkel kísérletezik, amelyekbe más nem mer belevágni, és állandóan olyan új technológiát hoz létre, ami a maga kategóriájában a csúcsot jelenti, éppen ezért nem lenne meglepő, ha a Tesla lenne az első gyártó, aki előrukkol egy kereskedelmi forgalomban kapható önvezető autóval.

Az IoT és a sofőr nélküli autók

Az önvezető autókkal kapcsolatban az egyik legnagyobb aggodalom tehát az, hogy biztonságosak lesznek-e valaha az utakon? Az IoT (Internet of Things) megváltoztathatja ezt a felfogást.

A hatékony IoT-rendszerek egy olyan összekapcsolt világot feltételeznek, ahol minden eszköz kommunikálhat a másikkal. Ez azt jelenti, hogy az automatizált otthonok, okos kiegészítők, csatlakoztatott készülékek és minden egyéb előbb vagy utóbb kapcsolatban fog állni egymással. Ha az úton lévő összes jármű és infrastruktúraelem összekapcsolódik, a baleset esélye gyakorlatilag a nullához közelít majd – elméletben. A térképek ideghálózata az IoT-on keresztül tökéletes úti környezetet teremthet. Ha az egyik autó rendszere könnyen kommunikálni tud a másikkal, akkor megszűnik a forgalmi torlódás, a lámpák pedig talán már nem is lesznek hasznosak.

Összességében egy ideális, utópisztikus világot keresünk, ahol a közlekedés lehet a legkényelmesebb dolog a napi rutinunk során. És a tárgyak internetének hatalmas szerepe lesz ebben.

NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology