Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Önvezető féltengeralattjárót építettek az amerikaiak

Minden tekintetben újszerű megközelítéssel készült katonai és kutatási célú, autonóm vízi jármű a Washingtoni Állami Egyetemen. A tudósok szerint sokkal jobb lopakodó bármelyik hasonló eszköznél, hiszen a vízfelszínnel gyakorlatilag egy vonalban közlekedve ugyanúgy észrevétlen maradhat, mint egy tengeralattjáró, de közben sokkal jobban kommunikál, energiatakarékosabban üzemel és az elkészítése is olcsóbb, hiszen nem kell huzamosabb ideig nagy nyomásnak ellenállnia, így nincs szükség drága nyersanyagokra a gyártásához.

A jelenleg tesztelt önvezető féltengeralattjárót kereskedelmi forgalomban kapható és 3D nyomtatással előállított alkatrészekből építették – írja riportjában a The Engineer. Mindössze 450 milliméter hosszú, száz milliméter átmérőjű, és jelenleg 5,5 km/h-val szeli a habokat – állapították meg a Washington állami Snake-folyó Wawawai-öblében végzett tesztek során. Mint kiderült, akkor a legláthatatlanabb, ha alacsony sebességgel halad, hiszen ilyenkor szinte teljesen elmerül, és csak alig észrevehető körülötte a vízfodrozódás.

 „Egy félig merülő jármű építése viszonylag olcsó, de közben nehezen észlelhető, és átkelhet akár óceánokon is” – mondta Konstantin Matveev mérnökprofesszor, az Unmanned Systems folyóiratban közölt tanulmány fő szerzője. „A felszíni hajókhoz képest kevésbé érzékeny a hullámzásra, hiszen a hajótest nagy része a víz alatt van, ami gazdaságosabbá is teszi” – fűzte hozzá, megjegyezve, hogy nyilván az adatküldés és -fogadás is sokkal könnyebb és hatékonyabb egy olyan eszközzel, ami nem a mélységben, hanem éppen csak a vízfelszín alatt közlekedik. Ezt a rá telepített szonárral próbálták ki: sikeresen és gyorsan térképezték fel vele egy víztározó teljes medrét a washingtoni Pullman közelében.

A jármű manőverezőképességének és stabilitásának határait a tanulmány társszerzője, egyben az egyetem RoboSub klubjának egykori vezetője, Pascal Spino feszegette. A tesztekhez használt autonóm féltengeralattjáró persze – egyelőre – apró, de a készítők szerint semmi

akadálya annak, hogy alaposan felskálázzák, és akár konténerhajó méretű eszközt készítsenek belőle, ugyanezen az elven. Az áru- és teherszállító képessége már csak azért is előnyös lenne, mert a tulajdonságainak köszönhetően a víz csak nagyon kis ellenállást tud kifejteni rá, amitől nyilván jelentősen kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Az egyetem laboratóriuma az amerikai hadsereg Haditengerészeti Akadémiájának támogatásával folytatja a félig merülő autonóm eszköz fejlesztését. A cél egy minél optimalizáltabb jármű létrehozása – mutatott rá a professzor.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology