Barion Pixel

Robbanás előtt az elektromos teherautók száma

A teherforgalom fokozatos emissziómentesítését egy-két évtizeden belül meg kell valósítani. Ez komoly elvárásokat támaszt a gyártók felé, de gőzerővel dolgoznak is a megoldáson, tudtuk meg Fáczán Gergelytől. Az elektromos teherautóit idén Magyarországon is bevezető Volvo Trucks értékesítési igazgatója úgy véli, a technológia még sok fejlődésen átesik, és egyáltalán nem biztos, hogy a hálózati töltés lesz az egyetlen és legjobb módszer. A ma létező e-járműflottákat még viszonylag könnyű kiszolgálni, ám a volumen növekedésével újra kell gondolni az infrastruktúrát – felhasználói és kormányzati szinten is.

– Választási lehetőség nincs. Az unió nagyon komoly sarokszámokat tett le a haszonjárműgyártók elé: a 2019-es bázisszámokhoz képest 2030-ig ötven, 2040 után pedig száz százalékkal csökkenteni kell az eladott járművek CO2-kibocsátását – emlékeztetett a szakember. Lévén a dízeltechnológiában már nincs olyan kiaknázatlan megoldás, amivel ezeknek a számoknak a közelébe lehetne jutni, csakis új motorok jöhetnek számításba – a gyártók ugyanakkor nem kizárólag elektromos meghajtásban gondolkodnak. Már mi is rendelkezünk alternatív megoldásokkal: az LNG-vel működő járműveink például szériagyártásban vannak három éve, és idén a magyar piacra is bevezetjük őket – jelentette be.

Fáczán leszögezte: a fent írt okokból nem történhet meg, hogy a gyártók ne kezdjék el kiterjeszteni az elektromos megoldások fejlesztését, de amit ma látunk, az még csak „egy lépcsőfok a végleges, kiforrott hajtáslánc megalkotása felé”. Szerinte addig kell eljutni, hogy nem hálózatról töltik fel árammal a járművet, hanem azon állítják elő, például hidrogénből. Ehhez viszont ugyanazok az elektromos hajtásláncok kellenek majd, amelyeket már ma is használnak-tesztelnek. Kulcskérdés mindezeken felül az infrastruktúra, hiszen a teherforgalom emissziójának felelősségét „nem lehet egy az egyben a gyártókra tolni” – a feléjük támasztott elvárások csak akkor teljesíthetők, ha ehhez biztosítottak a feltételek.

Fotó: Nikola Motors

– A mai volumen még működtethető a meglévő infrastruktúrával, hiszen a logisztikai központok, akár az elektromos targoncák okán, már eddig is rendelkeztek olyan áramszolgáltatással, amely néhány teherautó töltését ugyanúgy lehetővé teszi – summázta, megjegyezve ugyanakkor, hogy „robbanás előtt állunk”, és ha az e-teherautók száma megemelkedik, arra már kormányzati válaszok is kellenek. A CO2-kibocsátás csökkentésének előirányzott dátumairól, valamint az arra adott gyártói reakciókról, új akkumulátortechnológiákról és e-teherautókról olvass bővebben a NEW technology Magazin májusi számában! Előfizetés ITT!

Gábor János, NEW technology

Fotó: Volvo Trucks, Nikola Motors

- Hirdetés -

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!