Barion Pixel

Tesztelték a Waymo és a Tesla önvezető képességeit – egy kritikus hiba döntötte el a versenyt

A robotaxik versenye egyre kiélezettebb, főleg júniustól, amikor a tervek szerint a Tesla is elindítja saját önvezető fuvarmegosztó szolgáltatását Austinban, miközben az Alphabet leányvállalata, a Waymo tovább terjeszkedik az Egyesült Államok nagyvárosaiban. Mivel hamarosan újabb nagy szereplő lép a piacra, a Business Insider két autós újságírója, Lloyd Lee és Alistair Barr elérkezettnek látta az időt, hogy összehasonlítsa a járművek AI-val felpörgetett önvezető rendszereit, a Tesla Full Self-Drivingot (FSD) és a Waymo Drivert.

A tesztre San Franciscóban került sor: Lee a Waymo egyik Jaguar I-PACE SUV-jával, míg Barr a saját 2024-es Tesla Model 3-asával utazott. Előbbi az ötödik generációs Waymo Driver technológiával, öt lidar érzékelővel, hat radarral és 29 kamerával működik, míg utóbbi a nyolc külső kamerával megtámogatott Tesla FSD Supervised 13.2.8-as szoftververziót futtatta, amit néhány nappal a teszt után frissítettek.

A kísérlet a Twin Peaks kilátótól indult, a cél pedig a Chase Center volt. Az e két pont közötti távolság az útvonalválasztás függvényében 6-11 kilométer. Érdemes megjegyezni, hogy a Waymo jelenleg nem használ autópályát utasszállításra, de a Tesla igen. A Google Térkép szerint a sztráda gyorsabb útvonalat kínált, így a Teslához ezt választották, de ügyeltek rá, hogy mindkét kocsit enyhe és közepes forgalmi időszakban indítsák útnak.

- Hirdetés -

A Waymo rendszere a tapasztalatok szerint magabiztos, biztonságos döntéseket hoz. A sárga lámpákat kihasználta, de nem végzett olyan manővert, amitől az utas veszélyben érezte volna magát. Egy pillanatban viszont megállt egy stoptáblánál egy másik autó mögött, majd átsorolt a mellette lévő üres sávba, ami hátborzongatóan hasonlít a türelmetlenebbül vezető városi sofőrök viselkedéshez.

A Tesla FSD többnyire szintén sima vezetési élményt nyújtott: időben jelezte a sávváltást és nem produkált „fantomfékezést”, amit korábban többen is felróttak a márka önvezető rendszerének. Az autópályán szintén hibátlanul teljesített. A Chase Centerhez érve a két újságíró értékelte a rendszerek teljesítményét. A Waymónak enyhe előnyt adtak, de az FSD-t is elismerték. A teszt része volt ugyanakkor a visszaút is, ahol adott helyzetben ugyan veszélytelen, mégis sokkoló hiba történt, és ezt a Tesla FSD követte el:

áthajtott egy piros lámpán.

Az eset egy bonyolultabb kereszteződésben történt. A Waymo másik útvonalat választott, így nem érintette ezt a csomópontot. A Tesla a kijelző szerint érzékelte a piros lámpát és megállt, viszont – bár a lámpa nem váltott zöldre – egyszer csak továbbindult. Nem veszélyeztetett gyalogosokat vagy más járműveket, mivel az oldalirányból érkező forgalmat másik lámpa tartotta vissza, de a piros jelzés figyelmen kívül hagyása mindkét újságírót meglepte. Nem is tudtak elmenni mellette, ezért – annak ellenére, hogy általánosságban mindkét rendszert biztonságosnak és fejlettnek ítélték – a Waymót hozták ki a teszt győztesének.

A cikkben megjegyezték: bár a Tesla még nem indította el a robotaxi szolgáltatást, ha megteszi, várhatóan már idén nyáron, fel kell készítenie az FSD-t arra, hogy önvezető fuvarszolgáltatás esetén nem ül majd ember a volánnál, hogy egy, a fentihez hasonló helyzetben közbeavatkozzon.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

NEW technology