Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Üzemel a világ első folyékony hidrogénnel működő kompja

- Hirdetés -

A norvég tengerészeti hatóság megadta rá a hajózási engedélyt, így a gyártó Norled útnak indította az első olyan kompot, az MF Hydrát, ami folyékony hidrogénnel működik – jelentette be sajtóközleményben a vállalat.

„Rengeteg fejlesztés és tesztelés után most már alig várjuk, hogy a fedélzeten üdvözölhessük az utasokat a Hjelmeland és Nesvik közötti zéró károsanyag-kibocsátású utazáson” – nyilatkozta Erlend Hovland technológiai igazgató. A Norled az év eleje óta teszteli a rendszert, és az elmúlt hetekben a norvég tengerészeti hatóságtól is megkapta a beüzemeléséhez szükséges áment. A komp először egy háromszög alakú útvonalon fog közlekedni, Hjelmeland, Skipavik és Nesvik között.

A 2021-ben átadott, 82,4 méter hosszú MF Hydra akár 300 utas és 80 jármű szállítására is alkalmas. Két darab, egyenként 200 kW-os üzemanyagcellájának, két 440 kW-os generátorának és két Shottel tolóhajtóművének köszönhetően 9 csomós sebességgel képes hasítani a vizet.

A komp egy 80 köbméteres hidrogéntároló tartállyal rendelkezik – ennek tartalmával közlekedve akár 95 százalékkal is csökkentheti az éves szén-dioxid-kibocsátást ahhoz képest, amit egy azonos teljesítményű, normál üzemanyaggal működő hajó termelne.

A Norled több partnerrel együttműködve érte el a világelsőséget: a fedélzeti hidrogénrendszereket a német Linde Engineering szállította, míg a hidrogénnel energiát termelő üzemanyagcellák feltalálója Dane Ballard. A hajó felszereléséért és befejezéséért a karmyi rendszerintegrátor SEAM és a lensvgi Westcon felelt, de előbbi építette a hidrogénrendszer automatizálási körét is.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology