Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

100 éve szövőgép, ma robotautó

- Hirdetés -

Modern szövőgép gyártásával indult, ma pedig az elektromobilitás és az autonóm vezetés mozgatja. A történet úgy kezdődött, hogy Suzuki Michio 1909-ben készítette el az első szövőgépét, amelyet aztán árusítani kezdett. A termék óriási népszerűségnek örvendett, és a paletta bővítésével a járműipar felé nyitott 1938-ban, amikor egy Austin Seven gépkocsi alapján legyártottak egy prototípust. 1955-ben változott a cég neve Suzuki Motor Corporationre, s 1956-ban elkészült az első autójuk, a Suzulight, amely egy elsőkerék-meghajtású jármű volt.

Több mint fél évszázadot ugorva az időben a Suzuki már a teljesen elektromos autók gyártásáról adott hírt. 2023-ban a Delhiben megrendezett Auto Expo kiállításon mutatták be az eVX koncepciójukat, amely az elképzelések szerint új utat nyit az elektromos szériagyártás felé, s első modellje a japán márkának. A gyártó szerint a 60 kWh-s akkumulátorral felszerelt jármű 550 kilométer megtételére lesz képes teljesen feltöltött állapotban. A Suzuki a Toyotával való partnerségnek köszönhetően mélyebb ismeretekkel rendelkezik az elektromobilitás terén. Az eVX külsőleg a Suzuki S-Cross modelljére fog a leginkább hasonlítani.

Fejlesztések partnerségek révén

De nem a Toyotával való együttműködés az egyetlen, amelynek köszönhetően a Suzuki fejlesztéseket eszközöl. A kanadai InMotive vállalattal közösen ingear sebességváltón dolgoznak, amely kifejezetten elektromos autókhoz készülő kétfokozatú eszköz, ami akár 15 százalékkal javíthatja a hatótávot és a gyorsulási teljesítményt.

Emellett a futurisztikusnak hangzó repülő autók területén is együttműködést indított a Suzuki a SkyDrive vállalatával. A forgalom racionalizálása érdekében úttörő megoldásokra van szükség, amelyek a közlekedésre kényelmes és hatékony alternatívát nyújtanak. A járműgyártó vállalat célja, hogy a légi mobilitási üzletágukban is forradalmi előrelépést tegyenek.

A fejlesztések iránti elköteleződés érdekében a Suzuki befektetett az Applied EV startupba, amely a következő generációs mobilitás felgyorsítását hivatott elérni. Az ausztrál vállalat a villamos és az autonóm vezetési alkalmazásokhoz szükséges szoftverek fejlesztését végzi, s többek között e cégnek köszönhető a Blanc Robot önvezető jármű is, amely számos kereskedelmi felhasználás során alkalmazható, például a közúti szállítmányozás (élelmiszer- és csomagfuvarozás) és az ipari logisztika területén.

A jövő mobilitását a robotok biztosítják

A Suzuki 2022-ben adott hírt arról, hogy 21 millió dollárral befektet az Applied EV vállalatba, amellyel már az azt megelőző évben megállapodott az együttműködésről. Az ausztrál székhelyű startup a Digital Backbone néven ismertté vált szoftvert fejleszti, amely lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek teljes egészében digitális platformon működjenek, ezáltal egyszerűbbé válik a jármű felépítése, azaz nem lesz szükség jelentős mennyiségű alkatrészre, ami csökkentheti a gyártási költséget és növelheti a hatékonyságot – írja cikkében a The Driven.

Az Applied EV jelenlegi termékpalettáján két megoldás található: a Digital Backbone és az erre épülő Blanc Robot.

A digitális gerinc

A Digital Backbone megoldás a legmodernebb szoftverekkel és hardverekkel egyesíti a jármű minden aspektusának vezérlését. A technológia révén az elektromobilitás új szintre emelkedik, ugyanis csökken a hardverek összetettsége és a gyártási költség, emellett optimalizálja az autonóm közlekedés bevezetését. Ez a szoftverrendszer megfelel az ASIL biztonsági követelményeinek a teherszállítási és ipari alkalmazások vonatkozásában. A teljes architektúra – szoftver, firmware és elektronika – lehetővé teszi a 4-es, 5-ös szintű autonóm közlekedést. A megoldást szélesebb piac számára kívánják elérhetővé tenni, azaz bármilyen járművön alkalmazható, a személygépkocsiktól kezdve a teherautókon keresztül az ipari szállítóeszközökig.

A gerincre épülő szervezet

Az Applied EV mintegy demonstrálva a digitális gerincre építhető rendszert, megalkotta a Blanc Robotot, amelyet az autonóm járművek „okostelefonjaként” aposztrofálnak. A platform számos területen bevethető a partnerek igényeire szabva. A jármű teljesen elektromos, autonóm módon közlekedik, és szabadon programozható. Moduláris felépítésének köszönhetően pedig szinte csak a képzelet szab határt a felhasználásának.

Együttműködések révén feltörekvő Applied EV

Az Applied EV csupán a közelmúltban vált ismertté az együttműködéseinek köszönhetően. A Suzukin kívül más nagyvállalattal is kooperációt folytat. Az új generációs autonóm járművek tervezésének, minőségbiztosításának és gyártásának támogatásához a Siemens csúcstechnológiás ipari szoftverrendszereit használja. A Siemens felhő alapú PLM platformja segíti az Applied EV vállalatot abban, hogy megfeleljenek az autonóm járművek és technológiák iránt megnövekedett keresletnek.

Forrás: Applied EV
Paradigmaváltó tervek és megvalósítások

Az ausztrál Forbes készített interjút az Applied EV egyik alapítójával, a jelenlegi ügyvezetőjével, Julien Broadbenttel. A szakember sokéves amerikai autóipari tapasztalata, hogy a nagy gyártók még mindig a mintegy száz éve felépített folyamatokra és rendszerekre támaszkodnak, és nem biztosítanak elegendő forrást a saját szoftvereik vagy elektronikus rendszereik fejlesztésére. A járműipari szereplők ráébredtek arra, hogy az autonóm járművek iránt valós piaci igény mutatkozik, viszont nem képesek gyorsan reagálni erre.

„A hagyományos járművek abból a korszakból származnak, amikor a mechanikus vezetés állt a középpontban” – mondja az interjúban Julien Broadbent. „Ezeket nem úgy állították be, hogy képesek legyenek a szoftveres irányításra, hiszen azokat ember általi működtetésre tervezték. Az autógyártók nem tudták elég gyorsan kiaknázni az autonóm járművekben rejlő potenciált, emiatt hatalmas űr keletkezett a piacon, s mindenki azt hitte, hogy hirtelen megtalálják a kívánt megoldást.

A szakember elképzelhetőnek tartja, hogy egyszer majd találkozhatunk önvezető járművekkel a közutakon, de ennek eléréséhez még hosszú út áll a technológia előtt. Világszerte több milliárd dollárt fektettek már az autonóm vezetési technológiába, ám teljesen önvezető autó nem került kereskedelmi forgalomba.

A közelmúltban az Applied EV önvezető, fülke nélküli haszongépjárművét az Egyesült Királyságban, Oxford utcáin tesztelték, amit az ausztrál vállalat a brit partnerével, az Oxboticával együttműködve hajtott végre.

2022 szeptemberében a világ kilencedik legnagyobb autógyártója, a Suzuki részesedést szerzett az Applied EV vállalatban, ami lehetővé teszi, hogy felhasználja a technológiát járműveiben. A mobilitás előtt új távlatok nyílhatnak ezáltal.

Némethi Botond, NEW technology magazin

Érdemes elolvasni
NEW technology