Barion Pixel

2020 a digitális átalakulás éve

Az idei évet legfőképpen a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos intézkedések, korlátozások uralták. A vállalatoknak hirtelen kellett reagálnia a kialakult helyzetre, a fizikai kontaktust virtuálisra váltani, a folyamataikat online irányba terelni. 2020 – még ha a kényszerhelyzet szülte is – a digitális átalakulás éve.

A Dell Technologies 2016 óta minden második évben felméri a vállalatok digitalizációs helyzetét. 2020 végén betekintést nyerhetünk abba, hogy az elmúlt időszakban miképpen változott meg a cégek hozzáállása a jövő technológiái iránt.

„Egy új világ kialakulásának lehetünk tanúi” – összegezte az elmúlt két évet Rakoncza Zsolt, a Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója. „Új hozzáállás és új megoldások szükségesek az alkalmazkodáshoz. Másfajta gondolkozásra van szükség a digitalizáció jelenéről és jövőjéről. Érdemes feltennie a cégvezetőknek a kérdést: Mi kell ahhoz, hogy digitális szuperhőssé váljunk, milyen akadályokat kell leküzdenünk? Nemcsak a vállalatok gondolkodásmódja vesz más irányt, hanem az egyéneké is.”

- Hirdetés -


 

- Hirdetés -

2020 a digitalizációs paradigmaváltásról szólt. A vállalatok eddig nem látott kihívással találták szemben magukat; sokan elbuktak, de akik megfelelően használták az eszközöket, profitáltak belőle. A gyors reakcióidő életmentő lehetett a digitalizációs sztrádán. A 2020-as év digitális transzformáció-indexe az elmúlt időszak lenyomata, és megfelelő irányt mutat a jövő felé.

A tanulmány 4300 nagy és közepes méretű cég vállalatvezetőjének részvételével készült, akik 18 országot és 12 iparágat képviselnek. Az adatok megmutatják, hogyan alkalmazkodtak a cégek a globális járvány okozta kihívásokhoz.

„A 2030-ra prognosztizált tervek korábban valósulhatnak meg, mivel gyorsan zajlik az átalakulás, hirtelen lépett mindenki a digitalizáció útjára. A jövő rugalmasságot vár el az egyéntől és a vállalatoktól egyaránt. Jól szemlélteti ezt a flexibilitást, hogy tízből nyolc szervezet felgyorsította digitalizációját, 80 százalékuk pedig megújította az üzleti modelljét a járvány miatt” – részletezte Rakoncza Zsolt.

A felmérés öt csoportra osztja a vállalatokat a digitalizációs felkészültségük alapján. Az elmúlt négy évben jelentős változások figyelhetők meg ezen a téren. A digitálisan lemaradók kategóriájába 2016-ban 16 százalék tartozott, míg 2020-ban már csak 3 százalék; a digitális követők tábora 2016-ban 32 százalék volt, ezzel szemben 2020-ban 13 százalék; a középső kategóriában kisebb elmozdulás mutatkozott, 34 százalékról 39 százalékra nőtt; a digitális befogadók csoportja a 2016-os 14 százalékról 2020-ra 39 százalékra ugrott; a csúcsot a digitális vezetők jelentik, ahol szintén pozitív irányba történt elmozdulás 2016-hoz képest, 1 százalékkal. A változtatás jól érzékelhető, a hangsúly erőteljesen eltolódott a digitális vezetők, a fejlettek irányába.

„Nem okoz meglepetést a vállalatok digitalizációs törekvése” – jelentette ki Frankó-Csuba Dea jövőkutató. „Kényszerszerű volt az ebbe az irányba való elmozdulás. Már korábban is megértették a vezetők, hogy rendelkezésre állnak az új technológiák, de bizonytalanok voltak, és nem vállalták az ezzel járó kockázatot. Arra vártak, hogy a versenytársak mit fognak lépni. Jellemzően inkrementális gondolkodással menedzselték a vezetők vállalataikat, azaz a kis lépések politikáját követték. Öt éve is tarthattunk volna ott digitalizáció tekintetében, ahol jelenleg, ha megvan a kockázatvállalási hajlandóság. A kényszerhelyzet kizökkentette ezt a fajta gondolkodásmódot, és egyre inkább fektetnek a jövő technológiáiba a cégek.”

Az adatok rávilágítottak arra, hogy a vállalkozások mely alaptechnológiákra támaszkodnak leginkább. A kiberbiztonság, az adatkezelés és a multi-cloud a vezető megoldások. Továbbá fontos a cégek számára, hogy megfelelően tudják otthonról is elvégezni munkájukat, digitális ügyfélélményt biztosítsanak – az ügyfelek és az alkalmazottak számára egyaránt. A feltörekvő technológiákba, mint amilyen az Edge és a MI, csak később terveznek befektetni. A nehezen tervezhető jövő miatt kevesebb invesztícióra lehet számítani a következő egy-három évben.

A következő egy-három évben az előrejelzések szerint inkább ezekbe az alapvető kellékekbe fognak beruházni: kiberbiztonsági megoldások, adatkezelő rendszerek, 5G infrastruktúra, multi-cloud környezet, adatvédelmi szoftverek, 5G képes hardver, tárolók és szerver nélküli megoldások. Illetve ezek a feltörekvő technológiák lesznek a legnépszerűbbek: mesterséges intelligencia algoritmusok, kereskedelmi/ipari robotika, valós idejű peremhálózati alkalmazások, intuitív felhasználói felületek, quantum computing, mixed, kiterjesztett vagy virtuális valóság, elosztott főkönyvek, mint a blockchain.

A Dell Technologies szerint három kulcsfontosságú megközelítés fogja meghatározni a digitális jövőt. Először: a szervezetek informatikai hatékonysága nagyobb hangsúlyt kapott az elmúlt időszakban, erre az informatikai vállalatoknak megfelelő választ kell adnia, minél rugalmasabban kiszolgálni a felmerülő igényeket. A rugalmasságot legeffektívebben az biztosíthatja, ha a megoldásokat (tárolók, hálózatok, AI, stb.) szolgáltatásként kínálják az informatikai szervezetek. A Dell Technologies szakértői szerint 2021. végére háromszorosára fog nőni a helyszíni as-a-service infrastruktúrák iránti kereslet. Másodszor: a vállalkozások a különböző felhőmegoldások közül választhatják ki a számukra legmegfelelőbbet, s azt ötvözhetik a meglévő rendszerükkel. Harmadszor: az adatmennyiség 2025-re el fogja érni a 175 ZB-ot, ám ennek csak kis hányadát, 0,5 százalékát elemzik a cégek. Az adat-ökoszisztéma ezt oldja meg, hihetetlen mértékű adatot kezel, tárol és dolgoz fel szoftverek és hardverek segítségével. A Dell Technologies szerint ennek a három megközelítésnek az alapját hat technológiai stratégiai terület alkotja: az Edge, az 5G, az adatkezelés, a multi-cloud, a mesterséges intelligencia és a biztonság.

Némethi Botond, NEW technology

- Hirdetés -

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!