Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

5 cég, mely megváltoztatja a piacot 2020-ban

Hiába telnek meg nap mint nap a híroldalak az új csúcstechnológiák ismertetésével, és hiába lesz egyre könnyebben elérhető egy sor olyan új eszköz, mint a mesterséges intelligencia vagy az IoT, a legtöbb vállalat mégsem foglalkozik eleget az innovációval; vagy azért, mert nem tartja fontosnak, vagy pedig mert a körülményei nem teszik lehetővé ezek alkalmazását. Az innováció szempontjából azonban – ahogyan 2019 – 2020 is tökéletes időpont azon cégek számára, akik szeretnének utat törni maguknak innovatív szolgáltatásaikkal.

A következő listán öt olyan vállalat szerepel, akik különböző iparágakban alkottak újat, és újításaikkal akkora sikert értek el, ami nemcsak az ő üzletükre, de az egész piacra hatással van.

1. Montway

Az autóiparnak van egy olyan sajátossága, mely a kívülállóknak eszébe sem jut, pedig rendkívül fontos: a termékek szállítása. Természetesen más ágazatokban is szükség van logisztikára, de az autók esetében ez eltér a szokványostól: egyrészt a termék értéke miatt (egy darab autó ára is igen magas, hát még egy 8-9 darabból álló rakományé), illetve azért is, mert speciális kamionokra van szükség hozzá. Az előbbi szempont magától értetődő, a második kevésbé: a logisztikai cégek számára akkor éri meg leginkább egy szállítmányt elvinni A pontból B-be, ha a végponton vagy attól nem messze várja a kamionost a következő rakomány. Az autószállítók esetében ez bonyolultabb, hiszen míg egy konténerszállító sokféle rakományt képes felvenni, az autós kamionok nem.

A Montway lényege, hogy legyen szó B2C (a fogyasztó által megrendelt) vagy B2B (más cégek számára teljesített) szolgáltatásról, minden igényt kielégítően elintézik az autók szállítását, miközben az ügyfél nyomon követheti az áru mozgását egy erre a célra kifejlesztett felületen. A Montway leginkább magánembereknek és autókereskedőknek lehet hasznos, de olyan gyártók is szerepelnek a referenciáik között, mint például a General Motors, a Tesla, a Nissan, a Volkswagen vagy az Audi. A Montway egyedülállósága és széleskörű szolgáltatásai (például egyéni tanácsadás) miatt az amerikai Move.org-tól elnyerte a 2019 legjobb autószállító cégének járó elismerést.

2. Imagen

Egyetlen iparágra sem volt akkora hatással a múlt évtizedben a mesterséges intelligencia, mint az egészségügyre. Ez részben annak köszönhető, hogy óriási szükség van rá ezen a területen. Sosem állt még rendelkezésre ugyanis akkora mennyiségű diagnosztikai adat, mint napjainkban, miközben elképesztően kevés egészségügyi alkalmazott képes csak elemezni ezeket.

Az Imagen éppen ebbe a problémába kapcsolódik be. A 2016-os alapítású New York-i startup célja, hogy az interdiszciplináris kutatások gyakorlati alkalmazásával csökkentse a diagnosztikából adódó hibákat, segítsen a páciensek eredményesebb kezelésében, és hosszú távon javítani szeretnék a korai stádiumú betegségek felismerési hatékonyságát is. A Crunchbase adatai alapján a startup eddig 60 millió dollárt gyűjtött össze ezekre a célokra.

3. Lemonade

A különböző biztosítások között válogatva manapság az ember az érzelmek színes skáláját járhatja be, a teljes bizonytalanságtól kezdve a haragon át az unalomig. Legyen szó bármilyen biztosításról, hiába tudjuk, hogy hasznos, ha végtelen mennyiségű papírt kell kitölteni hozzá, és a feldolgozási idő miatt gyakran napokba, hetekbe telik, mire a biztosítás érvényessé válik, és befizethetjük az első részletet.

A 2015-ös alapítású Lemonade alternatív felülete a mesterséges intelligencia és a viselkedési közgazdaságtanon alapuló elméletek segítségével könnyíti meg a választást a biztosítások teljes köréből. A Crunchbase alapján a cég célja a társadalmi jólét fokozása és a biztosításkötés egyszerűbbé tétele.

Ez nem csak üres ígéret. A fiatal cég 480 millió dolláros tőkét gyűjtött össze erre a szokatlan, ám hiteles ötletre, melynek alapját az a megfigyelés adta, hogy az emberek szinte sosem társítanak kellemes élményeket a biztosításokhoz – miközben manapság szinte minden szolgáltatás valamilyen élmény nyújtására törekszik. A Lemonade azért jobb, mint a hagyományos biztosítók, mert a cégnek nem érdeke késleltetni a kifizetéseket, azokat szinte azonnal jóváírják, így az ügyfél úgy érezheti, hogy bármikor hozzáférhet a pénzéhez. Emellett amikor valaki biztosítást köt a Lemonade-nél, választania kell egy nonprofit szervezetet, amelynek a biztosító minden év végén átutalja a felhasználatlan pénz egy részét.

4. Cainiao

A Cainiao logisztikai társaságot az Alibaba Csoport indította el 2013 májusában, nyolc másik társasággal együtt. Az eredeti nevén China Smart Logistics Networkként ismert Cainiao logisztikai szolgáltatásokat nyújt az Alibaba Csoport számára: raktárokat, expressz szállítóállomásokat működtet, valamint egy logisztikai információs platformot kínál, amelyen valós idejű információkhoz való hozzáférést biztosít mind a vevők, mind az eladók számára. A Cainiao az elmúlt évek alatt olyan ambiciózus, hatékony társaságnak bizonyult, amely túllép azon a szerepkörön, hogy pusztán az Alibaba egyik logisztikai karja legyen.

A Cainiao együttműködik a Kínai Életbiztosítóval, mely a legnagyobb szárazföldi kínai biztosító. Ketten együtt 8,5 milliárd jüanos (1,24 milliárd dollár) alapot hoztak létre annak érdekében, hogy az Alibaba cég bővíthesse intelligens kezelő- és tárolóhálózatát, állítja a South China Morning Post.

2019-ben a társaság újabb hatalmas lépést tett, amikor bejelentette a Kína logisztikai és hajózási iparának digitalizálására irányuló hatalmas terveit: számos fejlett technológiát és szolgáltatást vezetnek be, köztük az újonnan kifejlesztett dolgok internete (IoT) platformját, amely lehetővé teszi partnerei és fejlesztői számára, hogy megosszák az információkat, és szabványos protokollokat készítsenek az IoT telepítéséhez. A hároméves terv célja, hogy 7,25 milliárd dolláros értéket generáljon az ágazat számára, és 100 millió okoseszközt – például raktár- és szállítórobotokat, valamint algoritmus által támogatott kezelőrendszereket – kapcsolhasson össze három éven belül az IoT-technológiáival.

5. Flywire

Noha szinte naponta jelennek meg új fintech cégek, mégis akadnak köztük olyanok, akik találnak valamilyen piaci rést, és megoldást kínálnak egy addig megoldatlan problémára. A Flywire is ilyen: segíti az egyetemeket, kórházakat és vállalkozásokat a devizában való kifizetéseikben.

A Flywire egy olyan általános problémából született, amellyel globális világunkban szinte bárki szembesülhet. Sok főiskolai-egyetemi hallgatót érint például, hogy ha külföldön végzi tanulmányait, akkor az ottani tandíjat az adott ország pénznemében kell befizetnie. Ehhez általában banki átutalási megbízásra van szükség, amelynek intézése fárasztó, devizaárfolyam-díjakkal jár, és néha több napig nem teljesül.

A Flywire összekötő platformot szeretne létrehozni a nagy egyetemek és a bankok között, amelyen a diákok anyanyelvükön intézhetik az átutalásokat, ráadásul mindezt biztonságos és megfizethető formában. A cég a szolgáltatásért 2-3%-os díjat számít fel, mely ugyan nagyjából megfelel a bankok díjainak, de egyszerűbbé teszi a folyamatot, és (a Forbes alapján) az átutalás maximum két napon belül végbemegy. A Flywire-nek eddig 900 egyetemi partnere van, és a lista egyre növekszik.

Hegyi Heni/NEW technology 

Érdemes elolvasni
NEW technology