Innovatív anyagok használatával a BMW Group 2030-ra jelentős mértékben csökkenti ökológiai lábnyomát
A BMW Group egyedülálló fenntarthatósági stratégiával és egyértelműen meghatározott emisszió-csökkentési célokkal kapcsolja magasabb fokozatba a klímaváltozás elleni küzdelmét – jelentette be a Münchenben megrendezett médiaeseményen Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.
A vállalatcsoport iránymutató stratégiájának középpontjában egyfelől az áll, hogy 2030-ra drasztikusan csökkentse az egy új autójára jutó károsanyag-kibocsátás mértékét. Másfelől – Neue Klasse modellgenerációjának bevezetésével – a másodlagos anyagok átfogó felhasználása és a gazdasági körforgás jövőbe mutató alapelvei, amelyeket a BMW Group széles körben támogat. A müncheni központú vállalatcsoport elkötelezi magát egy fenntarthatóbb út mellett, amelynek célja a globális felmelegedés visszaszorítását célzó 1,5 fokos célérték teljesítése.
A klímacélok teljesülése szorosan összefügg a fenntartható anyagok kutatás-fejlesztésével. A BMW Group meggyőződéssel vallja, hogy csak a jól bevált és új anyagok használatának holisztikus megközelítése képes tartósan csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, kutatás-fejlesztési tevékenységeit ezért a környezetbarát nyersanyagokra összpontosítja. Ezzel párhuzamosan felgyorsítja a másodlagos anyagok piacának létrehozását, az úttörő anyagok kifejlesztése érdekében kiválasztott startup vállalkozásokkal és tapasztalt anyagbeszállítókkal pedig egyaránt együttműködik.
„A hosszútávon fenntartható prémium minőség új mércéjét állítjuk fel – újragondolva az anyagokat, minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektetve az erőforrás-hatékony alternatívákra és a kiválóan elbontható, megújuló anyagokra” – fogalmazott Dr. Stefan Floeck, a BMW Group járműszerkezet-, karosszéria- és utastér-fejlesztési részlegének vezetője, aki idén szeptembertől a MINI és a kompakt kategóriájú BMW modellsorozatok gyártósoraiért is felel. „Következetesen haladunk a fenntartható termékfejlesztés, a felelős erőforrás-felhasználás és a gazdasági körforgás irányába mutató átalakulás holisztikus megközelítése felé” – tette hozzá.
Innovatív anyagok fenntarthatósági célból
Az erőforrás-hatékony autógyártás alapja a hosszútávon fenntartható, innovatív alapanyagok széleskörű alkalmazása – az autó karosszériáján és utasterében egyaránt. A BMW Group olyan fenntartható tulajdonságokkal rendelkező anyagcsoportokat határozott meg, amelyek új mércét állítanak fel és a gazdasági körforgás mindegyik aspektusát lefedik: RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE és RE:CYCLE.
A természetes nyersanyagok alkalmazása
A BMW Group már évek óta alkalmaz megújuló nyersanyagokat új autóiban – például az ajtókárpitok esetében, ahol a szükséges anyagstabilitás érdekében a természetes szálból álló tartóanyagot a mérnökök műanyagmátrixszal egyesítik. A természetes szálakhoz hasonló, megújuló nyersanyagok nem csupán 30 százalékkal könnyebbek a műanyag alternatíváknál, de az emisszió-számításban is negatív értékként szerepelnek, hiszen növekedési fázisukban megkötik a szén-dioxidot és oxigént termelnek.
Felismerve az ebben rejlő potenciált, a BMW Group és partnerei szisztematikusan fejlesztették tovább az olyan szálak alkalmazását, mint például a kender, a kenaf és a len, természetes rácsszerkezettel erősítve meg őket. Ezekkel a tartószerkezetekkel megőrizhetők az alapanyagok mechanikai tulajdonságai, a szükséges anyagmennyiség csökkentésével pedig elkerülhető a többletsúly.
Megújuló nyersanyagként a fa számos különböző területen alkalmazható. A BMW Group a finoman őrölt farészecskéket tartalmazó, nyitott pórusú, innovatív fahabok területén iskutatásokat folytat. A fahabok ellenállóképessége a fa saját kötőerejében gyökerezik, amely lehetővé teszi a szintetikus ragasztóanyagok mellőzését. Mint ilyen, a fahabok teljes egészében megújuló nyersanyagokból állnak, a jövőben pedig a zajcsökkentő habokat is helyettesíthetik.
Újrahasznosított műanyagok: intelligens és környezetbarát
A BMW Group már most is akár 100 százalékban újrahasznosított műanyagot használ hőre lágyuló műanyag alkatrészeiben, miközben úttörő műanyaggyártókkal együttműködve dolgozik a jelentősen alacsonyabb károsanyag-kibocsátású, újrahasznosított műanyagok és bioműanyagok továbbfejlesztésén. Hogy csökkentse az olajalapú elsődleges műanyagok felhasználási arányát, a vállalatcsoport az újrahasznosított műanyagok mellett bioalapú műanyagokat és természetes szálakkal, például cellulózzal, kenderrel, fával vagy bambusszal erősített műanyagokat is alkalmaz. A cél az, hogy új autóiban 2030-ra átlagosan 40 százaléknyi újrahasznosított anyagot tartalmazó hőre lágyuló műanyagokat használjon.
Innovatív bőr új erőforrásokból
A BMW Group kutatásainak másik fontos alkotóeleme az új vegán és erőforrás-hatékony bőralternatívák megtalálása, illetve kifejlesztése. A károsanyag-kibocsátás a bioalapú nyersanyagokat, 100 százalékban újrahasznosított poliészter textíliákat és parafarészecskéket tartalmazó műbőrök alkalmazásával akár 45 százalékkal is csökkenthető a napjainkban széles körben alkalmazott PVC műbőrökhöz képest. A BMW Group az Adriano di Marti S.A. de C.V. startup vállalkozással együttműködve intenzív kutatásokat folytat a fenntartható, kaktuszalapú alapanyag tulajdonságainak feltérképezésére is. A Deserttex™ bioalapú poliuretán mátrixszal egyesített, porított kaktuszrostokból készül. A bőr másik ígéretes alternatívája a teljesen újrahasznosítható Mirum™, amely a hagyományos bőr, illetve a természetes fonalak és habok minden tulajdonságával rendelkezik. A BMW Group tőkebefektetése a Natural Fiber Welding nevű startup vállalkozásba új lehetőségek előtt nyitja meg az utat a növényi alapú anyagválasztékok kifejlesztése és alkalmazása terén.
Textíliák: teljes egészében újrahasznosítható módon újragondolva
Kutatás-fejlesztési tevékenységeinek részeként a BMW Group olyan innovatív anyagok kifejlesztésén dolgozik, amelyek a jövő járműveiben is tökéletesen alkalmazhatók lesznek. Ilyenek többek között a szintetikus textilváltozatok, amelyeket főként üléshuzatokként hasznosítanak. Utóbbiaknak meglehetősen alacsony a károsanyag-kibocsátási értékük, miközben 100 százalékban újrahasznosított anyagokból is előállíthatók.
Összetételüknek köszönhetően ráadásul többszörösen újrahasznosíthatók. A BMW Group célja, hogy a többrétegű, több anyagot egyesítő megoldások helyett egyre inkább egységes anyagokat alkalmazzon. Az ülések esetében például jelenleg a huzat és az alatta elhelyezett habszivacs különböző anyagokból készül. Ezeket nem lehet könnyedén szétválasztani és nem is lehet őket együtt újrahasznosítani. Az egyes anyagok között megtalálható különböző összekötő elemek, így például a ragasztók és a fonalak is fontos szerepet játszanak e téren. Ha mindkét alkatrész ugyanabból az anyagból készül, akkor a gazdasági körforgás keretében újrahasznosíthatóak. A BMW Group a textíliák újabb és újabb kialakítása végett is számos új technikát alkalmaz, háromdimenziós felületeket, kiegészítéseket, sablonokat és grafikai elemeket megvalósítva. A vállalatcsoport mindezek sorozatgyártásba küldéséhez már új anyagkeverékeken is dolgozik.
Ezen újításaival és számos másik innovatív intézkedésével a BMW Group arra törekszik, hogy növelje a fenntartható anyagokat övező általános tudatosságot és a fenntartható jövő érdekében a gazdasági körforgásba is átlátható betekintést nyújtson – azzal a céllal, hogy 2030-ra több mint 40 százalékkal csökkentse a modelljei teljes életciklusán átívelő károsanyag-kibocsátás mértékét.