Zöld jövő a logisztikában
E-kamionnal erősít a METRANS és a WIN Capital elsőként a hazai konténeres áruszállításban
Kigördült Magyarország első elektromos meghajtású konténerszállító kamionja a METRANS csepeli vasúti termináljáról. A környezetbarát e-kamion a konténeres vasúti szállítással foglalkozó METRANS Csoport közúti fuvarozó partnere, a WIN Capital Kft. flottájának részeként áll forgalomba. Az új elektromos kamion segítségével elsőként válik lehetővé Magyarországon a konténeres áruk vasúti-közúti kombinált szállításának teljesen karbonsemleges formája.
A METRANS Csoport a német Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) intermodális, azaz vasúti-közúti kombinált áruszállítással foglalkozó leányvállalata, több mint 10 országban van jelen, Európa egyik piacvezetője ezen a területen. Első saját tulajdonú magyarországi konténerterminálját a METRANS 2017-ben nyitotta meg Budapesten, Csepelen. 2021-ben pedig lerakta következő hazai termináljának alapkövét is Zalaegerszegen. A METRANS fő profilja a termináltól terminálig történő nemzetközi konténeres vasúti áruszállítás, de számos esetben közúti partnerek bevonásával „háztól-házig” történő kombinált logisztikai feladatokat is teljesít.
Stratégiai cél: a teljesen karbonsemleges konténeres áruszállítás
A METRANS stratégiai célja a széndioxid-kibocsátás nélküli, teljes mértékben klímabarát áruszállítás. A vállalat a legmodernebb, energiatakarékos, elektromos és hibrid mozdonyokkal rendelkezik, konténertermináljain korszerű elektromos konténerdarukat és rakodógépeket használ, vontatási energiaigényének nagy részét környezetbarát zöldárammal biztosítja. Fennmaradó CO2-kibocsátását pedig nemzetközi emissziócsökkentő beruházásokkal hozza egyensúlyba a vállalat, hogy globális karbonlábnyomát nullára csökkentse. Éghajlatvédelmi programja keretében a METRANS Csoport 2021-ben egy év alatt több mint 45 ezer tonna széndioxid légkörbe jutását előzte meg és váltotta ki alternatív, környezetbarát megoldásokkal.
Vasúti szállítással és e-kamionnal a klímavédelemért
A METRANS Csoport környezetvédelmi stratégiájának részeként immár nemcsak vasúton, hanem közúton is karbonsemleges megoldást kínál az első hazai elektromos konténerszállító kamion segítségével. A METRANS közúti fuvarozó partnere, a WIN Capital flottájában forgalomba álló új e-kamion elsődleges feladata lesz a vasúton érkező nemzetközi konténeres szállítmányok közúti célba juttatása, méghozzá CO2-kibocsátás nélkül, teljesen klímasemleges módon. Magyarországon a METRANS kínálatában jelenik meg először a konténeres áruk vasúti-közúti integrált szállításának 100%-osan karbonsemleges, klímabarát módja.
„A METRANS Csoport hazai és nemzetközi szinten is maximálisan elkötelezett a karbonsemleges, zöld logisztika mellett. A vasút eleve a lehető legkörnyezetkímélőbb szállítási mód, és a METRANS-nál ezen túlmenően is aktívan teszünk a klímavédelemért – anyavállalatunkkal, a HHLA konszernnel közösen. Kiemelt célunknak tekintjük a széndioxid-kibocsátás csökkentését a kombinált szállításban, ezért a csepeli METRANS-terminálról ma induló első hazai e-kamion különlegesen fontos a számunkra. CO2-semleges stratégiánk részeként, eddigi klímavédelmi lépéseinket további környezetbarát fejlesztések követik majd. Ilyen lehet a METRANS-terminálokon tervbe vett elektromoskamion-töltő állomások kiépítése a jövőben” – mondta el Kiss Péter, a nemzetközi METRANS Csoport elnök-vezérigazgatója.
„A WIN Capital jelenleg Magyarországon a környezetvédelem élharcosa a logisztikában. A zöld jövő ebben a nehézgépjármű-kategóriában csak most ébredezik a tisztán elektromos meghajtással, azonban mi már most megkezdtük a kibocsátásmentes működést és azonnal elérhető megoldást tudunk biztosítani az ügyfeleinknek. Külön öröm számomra, hogy a METRANS Csoportot tudjuk támogatni az intermodális iparágon belül az első tisztán elektromos járművel, ami a közúti konténerszállításban működik” – fogalmazott Szemerey Loránd, a WIN Capital Kft. tulajdonosa és ügyvezetője.
Tények és adatok az első hazai elektromos konténerszállító kamionról
A METRANS csepeli termináljáról ma kigördült új elektromos kamiont a WIN Capital állította üzembe. A prototípus egy DAF XF Super Space Cab típusú járműből került átalakításra. Az átalakítás – az új elektromotorral és az akkupakkokkal együtt – mindössze 130 kilogrammal növelte meg a jármű saját tömegét. Az e-kamion össztömege nem változott, tehát gyakorlatilag ugyanazt a szállítási teljesítményt nyújtja, mint belsőégésű motorral szerelt gyári állapotában. Az új elektromos kamion mintegy 200 kilométer hatótávolsággal rendelkezik teljes terheltség mellett is. Az e-kamion fedélzeti töltőberendezése 400 voltos, 64 amperes egyenárammal 5 óra alatt tölti fel 100%-ra az akkumulátorokat. Gyorstöltő használatával a töltési idő 2 órára csökkenthető. Az e-kamion nemcsak a klímát védi, de a zajszennyezést is csökkenti: indítása mindenféle hanghatás nélkül történik, alapjárati motorhang nincs, indulás után is csak egy halk „trolihang” jelentkezik menetzajként.