Mesterséges intelligenciával radírozna kondenzcsíkokat a Google az égről
A mesterséges intelligenciát (MI) hívja segítségül a Google, hogy „zöldítse” a kék eget Európa felett. A kibocsátáscsökkentő, költséghatékony technológia a „kondenzcsík-radír” fantázianevet viseli. Általa lehetőség nyílna a légitársaságok számára, hogy optimális repülési útvonalak újrarajzolásával minimalizálják a kondenzcsíkokat. A repülőgépek által hátrahagyott fehér nyomok ugyanis látványosak, de az éghajlatváltozást nem jó irányban befolyásolják – mutat rá írásában az ESG NEWS.
„A kondenzcsík-radír különlegessége, hogy könnyedén integrálható a jelen repüléstervezési folyamatokba”, mondta John Platt, a Google Research alkalmazott tudományokért felelős igazgatója. „Az aktuális útvonalak számításba veszik a szélsebességet, a hőmérsékletet és a turbulenciát, így a kondenzcsíkképződés figyelembevételének nem lehet akadálya.”
Általában akkor húzza maga mögött a földről felhőnyúlványnak tetsző kondenzcsíkot a repülő, amikor a gép nedvességgel találkozik. Ennek következtében a kibocsátott gázokban lévő korom jégkristállyá fagy. Az így létrejövő, ember alkotta, felhőnek látszó képződmények akár órákig is fennmaradhatnak, és megkötik a légköri hőt. Az éjszakai kondenzcsíkok különösen veszélyesek, mivel azok felmelegítő hatását nem ellensúlyozza a nappali napfény.
A Google Research Climate AI csapata a Breakthrough Energyvel karöltve műholdképeket, időjárási és repülési útvonalakra vonatkozó adatokat elemzett, hogy javaslatot tegyen a kondenzcsíkokat minimalizáló repülési utakra és magasságokra. Az American Airlines tesztrepülései 50 százalékos csökkenést mutattak kondenzcsík-kibocsátás terén, amelyhez mindössze 2 százalékkal kellett több üzemanyagot felhasználni. Ez az eredmény komoly potenciállal bír a globális felmelegedés mérséklésében.
A Google október óta együttműködik az EUROCONTROL páneurópai légiközlekedési szervezettel, amely olyan forgalmas régiók feletti légi irányításáért felel, mint Belgium, Hollandia, Luxemburg és Németország északnyugati része. A Google megosztja a mesterséges intelligencia által generált előrejelzéseket a szóban forgó szervezettel, amely aztán eldönti, hogyan építi be ezeket az információkat az útvonalválasztási stratégiáiba. A kondenzcsíkok elkerülése azonban bonyolult feladat.
„A hatékonyság és a fenntarthatóság közötti kompromisszumok döntő fontosságúak”, mutat rá az EUROCONTROL. „A repülési szintek korlátozása csökkentheti a légtér rendelkezésre állását, ami esetleges késésekhez vezethet.” Bár a Google MI javaslatai alapján lehetségesek a valós idejű kiigazítások, a felszállás után a járatok átirányítása kihívást jelenthet.
A Google, az EUROCONTROL, valamint az iparág szereplői valamennyien egyetértenek abban, hogy a kondenzcsíkok redukálása a turbulenciák elkerüléséhez hasonló, mindennapi gyakorlattá kell, hogy váljon. Ez ugyanis jelentősen csökkentené a légi közlekedés környezeti lábnyomát.
Vörös István, Okosipar.hu