Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Sokmillió dolláros befektetést vonz az önvezető hajót fejlesztő startup

Az Orca AI autonóm hajózási vállalat 23 millió dolláros (kb. 8,2 milliárd forintos) új finanszírozást gyűjtött az OCV Partners és a Mizmaa Ventures segítségével, hogy továbbfejlessze mesterségesintelligencia-platformját. Az izraeli vállalat célja az, hogy autonóm funkciókat integráljon meglévő, ma is közlekedő hajókba. Erre meg is van minden esélye, mivel 2022-ben ez a cég hajtotta végre a világ első autonóm kereskedelmi hajóútját – emlékeztet a The Engineer.

A startup jelenleg a teljesen autonóm hajótechnológia második fázisán dolgozik, és 2025-re szeretné is megvalósítani. A platform a cég szerint képes maximalizálni az utazás biztonságát, illetve az üzemeltetés hatékonyságát és fenntarthatóságát – mind önálló hajók, mind pedig flották számára. A megoldás egy teljesen automatizált őrszemmel rendelkezik. Ez a tengeri navigáció során feldolgozza a vizuális információkat és valós időben utánozza-javítja az emberi őrszolgálatot.

2023-ban több mint 2500 jelentős incidens, vagyis túlzott megközelítés és ütközés történt a világ tengerein. Ugyanebben az időszakban – miközben olyan globális hajózási társaságokkal dolgozott együtt, mint az MSC, az NYK, a Maersk és a Seaspan – az Orca AI-nak 15 millió megtett tengeri mérföldön 33 százalékkal sikerült csökkentenie a közeli találkozások számát és 40 százalékkal az átkelés során történő kockázatos eseményeket. Erre úgy képes, hogy a rendszere a felesleges manőverezés, sebességcsökkenés, üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás elkerülése érdekében optimalizálja a műveleteket.

- Hirdetés -

A vállalat azt állítja, hogy az AI által megadott, jobb navigációs döntések hajónként és évente átlagosan 100-300 ezer dollár (35-107 millió forint) üzemanyag-megtakarítást eredményeznek, míg a tavalyi évben mért kibocsátáscsökkentés elérte a 172.716 tonnát. A platform mindemellett lehetővé teszi a különféle fenyegetések, például a drón- és kalóztámadások proaktív elhárítását is, mivel a hajók személyzete előre láthatja a kockázatokat.

„Annak ellenére, hogy a globális áruszállítás nagy része tengeren zajlik, a hajózási ágazat lemaradt az olyan iparágakhoz képest, mint például a légi közlekedés. Közben a hajók egyre zsúfoltabb vízi utakkal, zord időjárással és rossz látási viszonyokkal küzdenek” – nyilatkozta Yarden Gross, az Orca AI társalapító-vezérigazgatója. „Bebizonyítottuk, hogy a technológiánkat alkalmazó előremutató vállalatok évről évre hatalmas működési javulást érnek el a biztonságosabb és hatékonyabb hajózási ágazat megteremtésében. Ezek a fejlesztések kulcsfontosságúak a hajózási társaságok számára a vállalati fenntarthatósági célok teljesítése szempontjából, de az előnyök ennél is messzebbre mutatnak.”

Gábor János, NEW technology

címkék:

hajózás

tengeri árufuvarozás

teherhajó

önvezetés

önvezető hajó

Orca AI

hajóipar

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology