Emberi érzelmeket megértő mesterséges intelligenciát fejlesztettek
A finn Jyväskyläi Egyetem kutatóinak áttörése az az új mesterségesintelligencia-modell, ami lehetővé teszi a számítógépek számára, hogy értelmezzék és megértsék az emberi érzelmeket. Az AI a matematikai pszichológia alapelveit alkalmazza, és a jövőben forradalmasíthatja a felhasználói interakciókat.
„Az emberek természetes módon értelmezik egymás érzelmeit és reagálnak is rájuk, de ez a képesség a gépekből alapvetően hiányzik” – mondta a felfedezés kapcsán Jussi Jokinen. A kutatást vezető docens szerint ez a különbség óhatatlanul frusztrálóvá teszi a számítógépekkel történő interakciót, de a most létrehozott modell „lehetővé teszi, hogy a gépek pszichológiai értelemben megértsék az érzelmeket, és így megfelelőbben viszonyuljanak a felhasználókhoz”.
Az AI a jövőben a felhasználói viselkedés előrejelzésére is képes lesz: megjósolhatja például, hogy a felhasználó mikor válik ingerültté vagy szorongóvá. Ilyen esetekben a számítógép további, a nyugodt állapotához képest eltérő instrukciókat adhat, vagy átirányíthatja az interakciót. A user szelídítése olyan alapérzelmek felismerésével kezdődik, mint az öröm, az irritáció, az unalom, a düh, a kétségbeesés vagy a szorongás. A modell a felhasználói interakciókat kísérő érzelmi dinamikát kezelve javíthatja a felhasználói élményt – akár irodai környezetben, akár a hétköznapokban, például közösségimédia-platformok használata során.
A kutatók úgy vélik, a technológia messzemenő jelentőséggel bírhat, hiszen betekintést enged egy olyan jövőbe, ahol a számítógépek nem csupán eszközei, hanem empatikus partnerei a felhasználói interakcióknak. Ez a megértés túlmutat a puszta érzelem-előrejelzésen, ami a megfigyelt viselkedésen vagy számos fiziológiai jelzésen alapul. Magában foglalja az előrejelzett érzelmek okainak magyarázatát és a „mi lenne, ha” szcenáriók szimulálását – mindezt persze a felhasználóval történő zökkenőmentesebb interakció érdekében.
Gábor János, Okosipar.hu