Az európai gépjárműipar kritikus fordulóponthoz érkezett, amelyet gyors technológiai átalakulás és fokozódó verseny nehezít. A változások kezelésére Ursula von der Leyen EB-elnök korábban stratégiai párbeszédet indított az európai gépjárműipar jövőjéről. A Bizottság együttműködésen alapuló, inkluzív folyamattal képzeli el az ágazat legsürgetőbb kihívásainak kezelését, és ezzel kapcsolatban cselekvési tervet is készítettek.
Az új EU-programot március első napjaiban terjesztették elő, jelezve, hogy az stratégiai párbeszédre épül, és olyan konkrét intézkedéseket indít el, amelyek szilárd és fenntartható gépjárműipart biztosítanak, miközben segítenek felszabadítani az ágazat innovatív erejét. Az erős európai termelési bázis fenntartása és a stratégiai függőségek elkerülése érdekében 1,8 milliárd eurót bocsátanak rendelkezésre az akkumulátor-nyersanyagok biztonságos és versenyképes ellátási láncának létrehozására. Ez az összeg az InvestEU 50 milliárd eurós, tiszta technológiára és a tiszta mobilitásra biztosított keretén felül érkezik az ágazatba az Innovációs Alapból, de jutni fog további egymilliárd euró a kapcsolt és autonóm járművekre, valamint akkumulátorokra is, a Horizon Europe programból – sorolja az eeNews.
A tengerentúli nyomás miatt gyorsítani kell az akkumulátor- és autóipar fejlesztését
„Olyan sok kiaknázatlan lehetőség rejlik a globális piacon az innováció és a tiszta megoldások terén. Azt szeretném, ha az európai autóipar átvenné a vezetést. Ragaszkodni fogunk az elfogadott kibocsátási céljainkhoz, de pragmatikus és rugalmas megközelítéssel. Közös célunk a fenntartható, versenyképes és innovatív európai gépjárműipar, amely polgáraink, gazdaságunk és környezetünk javát szolgálja” – fogalmazott Von der Leyen.
Az EB közleménye szerint a cselekvési terv „sebességváltást” irányoz elő annak érdekében, hogy az ágazat vezető szerepet töltsön be a mesterséges intelligenciával működő, összekapcsolt és automatizált járművekre való átállásban. Az összekapcsolt és autonóm járművek európai szövetsége összefogja az európai autóipari érdekelt feleket, hogy alakítsák a következő generációs járművek fejlesztését és segítsék a technológia életre keltéséhez szükséges megosztott szoftverek és digitális hardverek kifejlesztését. A nagyléptékű tesztkörnyezetek és szabályozói tesztkörnyezetek lehetővé teszik az innovátorok számára, hogy teszteljék és finomítsák az autonóm járművekkel kapcsolatos technológiáikat.
Annak érdekében, hogy az uniós gépjárműipar ellenállóbbá váljon a tengerentúlról érkező kiélezett versennyel szemben, a Bizottság piacvédelmi eszközök – például szubvencióellenes intézkedések – alkalmazásával egyenlő versenyfeltételeket fog biztosítani az európai vállalatok tisztességtelen versennyel szembeni védelme érdekében. Ugyanakkor folytatódnak a tárgyalások a partnerországokkal a piacra jutási és beszerzési lehetőségek javítása érdekében. Emellett a Bizottság intézkedéseket fog javasolni annak biztosítására, hogy az uniós autóiparba történő külföldi beruházások hozzájáruljanak az ágazat hosszú távú versenyképességéhez, miközben törekedni fognak az európai autógyártók adminisztratív terheinek csökkentésére is.
Gábor János, NEW technology