Az Európai Bizottság olyan iparági szövetséget alapít, amely lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy megosszák egymással az önvezető járművek fejlesztéséhez szükséges technológiákat. A terv közvetlen támogatást nyújt az elektromosjármű-akkumulátorok európai gyártóinak is.
„Megszervezzük és támogatjuk az iparági szövetséget, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy egyesítsék erőforrásaikat” – mondta az iparág képviselőivel tartott találkozója után az Európai Bizottság elnöke. Ursula von der Leyen hozzátette, hogy a cégek közösen fejlesztik majd a szoftvereket, a chipeket és az önvezető technológiát, míg a bizottság finomítja a tesztelési és bevezetési szabályokat, valamint segíti azokat a nagyszabású kísérleti projekteket, amelyek önvezető járművek építését és piacra vezetését célozzák.
A cselekvési terv célja, hogy erősítse az öreg kontinens autóipari elektronikai ellátási láncát és a tesztelő iparágakat. Emellett nagyobb támogatás érkezhet az európai akkumulátorgyártóknak is.
„Az önvezető járműveket gyorsabban kell eljuttatnunk Európa útjaira. Egyetértettünk abban, hogy jelentős előrelépésre van szükség az önvezető rendszerekhez kapcsolódó szoftverek és hardverek fejlesztésében” – nyilatkozta von der Leyen. „A globális verseny kiélezett, ezért nagyban kell gondolkodnunk, és nagy léptékben kell cselekednünk. Ezen a területen a méret fontosabb, mint valaha.”
Az Európai Bizottság azt is szeretné, ha Európa lazítaná a túlzott függőségét a meglévő akkumulátorgyártóktól – különösen azután, hogy összeomlott a földrész egyik legnagyobb európai akkumulátorfejlesztője, a Northvolt.
„Nem engedhetjük meg magunknak, hogy újabb függőségek alakuljanak ki, ezért közvetlen támogatási lehetőségeket vizsgálunk az uniós akkumulátorgyártók számára. Fokozatosan bevezetjük az európai tartalmi követelményeket az akkumulátorcellákra és azok alkatrészeire vonatkozóan” – jelentette be az EB elnöke.
Az eeNews emlékeztet: a Bizottság döntése egy olyan időszakban született, amikor a kínai WeRide és a Renault önvezető projektet indít Franciaországban. A két vállalat 4-es szintű autonóm technológiát biztosít a személyszállító szolgáltatáshoz, amely nyílt utakon, vegyes forgalomban működik. A „Beti Automated Mobility” március 10-én kezdi meg működését, és legfeljebb nyolc fő szállítására alkalmas önvezető minibuszokat üzemeltet majd a Rovaltain üzleti negyed, valamint a drôme-i Valence nagy sebességű TGV vasútállomása között.
Ez az első WeRide önvezető transzferszolgáltatás Európában, amely megelőzi a svájci önvezető taxik kereskedelmi bevezetését is. A mostani próbaüzem eredményei határozzák meg a júliusra tervezett nagyobb léptékű bevezetést.
Gábor János, NEW technology