A Boeing 3D-nyomtatott napelemei felére csökkentik a műholdszárnyak gyártási idejét
A Boeing új 3D-nyomtatott napelemes panelhordozó megoldást mutatott be, amivel akár hat hónappal lehet csökkenteni az összetett gyártási időt egy műhold tipikus napelemtáblás szárnya esetében.
A vállalat szerint ez a módszer a jelenlegi ciklusidőkhöz képest akár 50 százalékos javulást eredményez a termelésben.
A repülésre alkalmas hardver már átesett az első mérnöki teszteken, így jelenleg a Boeing szokásos minősítési folyamatán halad át, mielőtt az űripari ügyfelekhez kerülne.
„Az energia határozza meg egy küldetés ütemét. Vállalatunk minden területét bevontuk, hogy hatékonyságot, illetve új technológiákat vezessünk be, és ezzel gyorsabb tempót érjünk el” – fogalmaz a cég közleményében Michelle Parker, a Boeing Űrmissziós Rendszerek alelnöke.
Az első 3D-nyomtatott napelemek a Spectrolab celláit fogják használni. Ezek olyan kis méretű műholdakra kerülnek, amelyeket a Millennium Space Systems épít. Mindkét vállalat a Boeing szervezetéhez tartozik.
Miben újított pontosan a Boeing?
A vállalat módszere lehetővé teszi, hogy a teljes napelemes rendszert párhuzamosan építsék fel. Egy nyomtatott, merev hordozót párosítanak moduláris, már repülésben bizonyított technológiákkal.
A tervezők minden panelbe közvetlenül beépítik a kábelvezető útvonalakat és a rögzítési pontokat, így több tucat különálló alkatrészt és hosszú gyártási folyamatot iktatnak ki. Az új megoldás egyetlen erős, pontos darabból áll, amely gyorsabban épül és könnyebben integrálható.
„Amikor bővítjük az additív gyártást, időt és költséget spórolunk, illetve teljesítményt is hozzáadunk” – mondta a Boeing technológiai Innovációs alelnöke. Melissa Orme szerint a minősített anyagokat digitális szállal és nagy volumenű gyártással párosítva könnyebb szerkezetek és új formák készülhetnek.
Tervek és skálázhatóság
A vállalat több kis műholdas termékvonalában teljesen 3D-nyomtatott szerkezeteket alkalmaz. Az új panelmegoldás pedig használható lesz egy sor jármű gyártása során, a kis műholdaktól a Boeing 702-osztályú űreszközéig.
A Boeing 3D-nyomtatással hozza létre a panel szerkezetét és beépített elemeit, így a napelemes rendszer összeszerelése a cellagyártással párhuzamosan zajlik, míg a Spectrolab robotikai összeszerelést és automatizált ellenőrzést kínál, csökkentve az átadási időt és javítva a gyártás sebességét.
Az új, 3D-nyomtatással készülő napelemtáblás szárny már 2026-ban piacra kerülhet – írja a vállalat.
Gábor János, NEW technology



