A vörös bolygóra csak akkor lehetséges eljutni, majd onnan egy darabban visszatérni, ha a teljes utazás nem tart tovább négy évnél. Egy amerikai-orosz-német kutatócsoport friss tanulmánya szerint azért nem szabad túllépni az időhatárt, mert a Naprendszeren kívülről érkező sugárzás a legoptimálisabb esetben is komolyan veszélyeztetné az asztronauták egészségét.
Szinte biztosra vehető, hogy a következő 10-20 év során ember lép a Mars felszínére, viszont addig még számtalan technológiai és biztonsági problémát kell megoldani. Az egyik – ha nem a legfontosabb – ilyen a Nap és távolabbi csillagok, galaxisok felől érkező sugárzás, ami egyszerre két kritikus kérdést is felvet: végzetes lenne-e az emberi életre a részecskesugárzás, és meg tudják-e előzni az egészségkárosodást a küldetés megfelelő időzítésével. A Science Daily szerint az előbbire „nem”, míg az utóbbira „igen” választ sikerült adni.
A Kaliforniai Egyetem, az MIT, a moszkvai Tudományos és Technológiai Intézet, valamint a potsdami GFZ Geotudományi Intézet közös tanulmánya megállapítja: mai ismereteink szerint a Mars-utazásra szánt űrhajók burkolata képes lesz ellenállni a sugárzásnak, de csak akkor, ha a küldetés legfeljebb négy évig tart. Ezzel összefüggésben leszögezték: a kilövés időpontja sem mindegy, mert a telepeseknek akkor kell elhagyniuk a Földet, amikor a naptevékenység a csúcson jár. Ellentmondásosnak tűnő következtetés, de éppen a fokozott szoláris aktivitás az, ami eltéríti a távoli galaxisokból érkező, akár végzetes sugárzást.
Az utazás hosszát fejtegetve arra jutottak, hogy az odaút megtehető kilenc hónap alatt, viszont a teljes időtartam – tehát a Mars elérése, majd a hazatérés – beleférhet akár két évbe is. Legfeljebb négyéves missziót azért javasolnak, mert az ennél hosszabb utazás veszélyesen nagy mennyiségű sugárzásnak tenné ki az űrhajósokat – attól függetlenül is, hogy az indulásuk időpontja a lehető legbiztonságosabb volt. Ezen az űrhajó burkolatának módosítása sem változtatna, hiszen a kozmikus sugárzást már a mai tervek szerint ki lehet védeni, miközben egy vastagabb járműfal csak felerősítené az utasokra ható másodlagos sugárzást.
Gábor János, NEW technology