A Szegeden autógyárat építő kínai BYD 2024-ben 777,1 milliárd jüan (kb. 39.600 milliárd forint) bevételt ért el, ezzel alaposan felülmúlta a Tesla 97,7 milliárd dolláros (36.150 milliárd forintos) eredményét.
A BYD eladásai 29 százalékkal 4,27 millió darabra nőttek a megelőző évhez képest, amit nagyban köszönhet a tisztán elektromos és hibrid járművei növekvő értékesítésének – értékeli a helyzetet a CNN. Az amerikai Tesla ezzel szemben 1,79 millió elektromos autót értékesített, 1,1 százalékos forgalomcsökkenés mellett.
A BYD sikerét alighanem csak tovább fokozza majd a nemrég tett bejelentés, mely szerint új, szupergyors elektromos autótöltő rendszert vezet be. Erről a vállalat azt állítja, hogy közel olyan gyors, mint a hagyományos tankolás: öt perc alatt 400 kilométerre elegendő töltésre képes – miközben a Tesla Superchargerek 15 perc alatt „csak” 320 kilométeres hatótávot tudnak biztosítani.
A Manufacturing.net megjegyzi: a BYD eredménybeszámolója egybeesett a Qin L EV szedán bemutatásával. A középkategóriás modell hasonlít a Tesla Model 3-hoz, de kevesebb mint feleannyiba kerül. Ez, illetve a kínai gyártó nemrég bevezetett, ingyenes fejlett vezetési asszisztens frissítése (amihez hasonlót a Tesla egyszeri 8000, vagy havi 99 dollárért kínál) alighanem arra sarkallja majd Elon Musk cégét, hogy csökkentse az árakat a kínai piacon.
Az amerikai márka egyébként – nagyrészt a cégvezető politikai szerepvállalása miatt – világszerte visszaszorulóban van, amin aligha fognak segíteni a Trump-adminisztráció vámpolitikájára adott éles válaszok. A kialakult helyzet győztese eddig a – nem mellesleg nem csak EV-ket, hanem hibrideket is áruló – BYD, ami úgy tudta jelentősen meghaladni a Tesla árbevételét, hogy az amerikai piacon nincs is jelen. Az Európai Unióba irányuló exportját ugyanakkor 17 százalékos vám sújtja.
Gábor János, NEW technology