Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Autóipari kitekintő – Merre tovább?

A gépjárműgyártás új mérföldkő előtt áll: a hibrid, a teljesen elektromos meghajtás és az önvezetés egyre nagyobb teret hódít. Számos autóipari szereplő válaszút elé érkezett, el kell döntenie, csatlakozik-e az új irányhoz, vagy megkockáztatja a lemaradást. Összefoglalónkban áttekintjük, milyen trendek láthatók a piacon, mit várhatunk a jövőben.

Együtt erősebb a fejlődés

A járműiparban egyre népszerűbbé válik a versenytársak közti együttműködés a fejlődés érdekében. Több példa is jól szemlélteti ezt az új hullámot. A Honda – amely általában arra törekedett, hogy házon belül oldjon meg minden technológiai fejlesztést – megállapodott a General Motors Cruise Automation egységével az autonóm járművek közös innovációjában (2018). A Ford és a Volkswagen – amelyek szintén milliárdos tételt fordítottak már az elektromos meghajtás és az önvezetés fejlesztésére – tárgyalást kezdtek a költségek megosztása érdekében, és 2019-ben sor került a megállapodásra. Valamint várható a BMW, a Volkswagen és a Daimler triójának együttműködése is a kutatás-fejlesztés terén. A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a Google önjáró autókat fejlesztő cégével, a Waymoval kezdte meg kooperációját. A Renault és az FCA pedig arra törekszik, hogy összekapcsolják innovációs törekvéseiket, és emellett növeljék az elektromos meghajtásból és az autonóm gépjárművekből származó profitjukat; a tárgyalások azonban még nem hoztak eredményt.

A változás már küszöbön áll, vagy még távolabb van?

Az elmúlt évtizedben számos gépjárműgyártó arra az elképzelésre alapozta stratégiáját, hogy az autók forradalmi változása a küszöbön áll. Több milliárd dollárt fektettek a fejlesztésekbe, az autonóm vezetés, a hibrid vagy a teljesen elektromos meghajtásba. Ezeknek a technológiáknak az innovációja egyre inkább kézzel fogható – több hibrid és teljesen elektromos motorral rendelkező járművet láthatunk az utakon, illetve – bár még elég futurisztikusnak tűnik –, de az önjáró autók ideje is közeledik.

Mindemellett a legtöbb autógyártó és beszállító csalódott a beruházások megtérülését tekintve, annak ellenére, hogy a várakozások nem mondhatók túlzottnak. Jól szemlélteti ezt a Nissan Leaf plug-in hibrid járműve, amelyet 2010-ben mutattak be, és 2016-ig világviszonylatban 1,5 millió darab eladását irányozták elő. 2018 végére viszont csupán 400 ezret tudtak értékesíteni.

A J.D. Power 2010-es prognózisa szerint a hibrid és a teljesen elektromos meghajtású járművek eladási rátája globálisan meghaladja majd az 5 milliót egy évtized alatt – 2019-ben ez a szám mindössze 4 millió. Az autonóm irányítással kapcsolatban is optimisták voltak az elemzők, a közelmúltban a Waymo vezérigazgatója beismerte, hogy 2035-re még nem várható nagy számban az önvezető autók megjelenése, több időre van szükség a fejlesztéshez.

Erős folytatás

Az autóipar forradalmi változása még várat magára: az előszele már érezhető, de fokozatosan kerül át a hangsúly a belsőégésű motorokról az alternatív megoldásokra. Az együttműködési hajlandóság elengedhetetlen ebben az időszakban, mert így a pénzügyi és a szakmai háttér is erősebbé válik. Noha a profit még nem érte el a várakozásokat – pedig egyre jellemzőbb a kooperáció a versenytársak közt –, az innovációba és a termékbevezetésbe való beruházás 2023-ig várhatóan további 59%-kal fog növekedni, hiszen a leggyorsabb technológiai fejlődés az elektromos és az autonóm járművek esetében tapasztalható. A kiegészítő területek – például egyedi szerszámok, fejlesztési ráfordítások stb. – költségnövekedése pedig 2020-re elérheti akár a 140%-ot is.

Beszállás vagy lemaradás

Az autóipari gyártók és beszállítók általában azzal érvelnek, hogy az elektromos és autonóm járművekre való áttérés a bevételek jelentős növekedését ígéri. A kutatás-fejlesztésbe fektetett hatalmas kiadások ugyan rövidtávon nem térülnek meg, viszont hatalmas kockázatot jelent, ha nem vesznek részt az innovációban, és figyelmen kívül hagyják az új irányvonalat. Ha az utóbbit választják, vagyis nem tartanak lépést a technológiai fejlődéssel, azzal számos egyéb tényezőt sem vesznek figyelembe. Ez a döntés pedig súlyosan korlátozza a bevétel növekedését, és csökkenti a haszonkulcsot. Nem szabad elfeledkezni arról, hogy ezekhez az új generációs járművekhez már nem csupán a hagyományos beszállítók és szolgáltatók biztosítják a szükséges eszközöket: az érzékelők, a szoftverek, az információs és kommunikációs programok is az új generáció részei.

A jövő trendje

Az elektromos járművek fejlesztése legfőképpen a kisebb, könnyebb gépeket érinti – azokat a típusokat, amelyeket az autógyártók igyekeznek jövedelmezővé tenni. Az önjáró és elektromos meghajtás innovátorainak egyik fő célja, hogy ösztönözzék a kereskedelmi szervezetek flottavásárlását, ami egyelőre elég alacsony hozamú. Például az utazást megosztó szolgáltatások esetében láthatjuk ennek érvényesülését.

Cselekvés a jövő érdekében

A mobilitás ténylegesen a változás küszöbén áll, folyamatban van az autóipar átalakulása. Valószínűleg a továbbiakban is ezt a tendenciát figyelhetjük meg. A jelenlegi piacon több mint húsz globális gépjárműgyártó található; a kérdés az, hogy hány új szereplő kerül fókuszba, illetve hány régi esik ki a folyamatos piaci körforgásból.

Némethi Botond, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology